مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 2, Numéro 2, Pages 102-113
2010-03-01

الإشكالي في رواية "يوميّات سراب عفان"

الكاتب : بهاء بن نوار .

الملخص

إنّ ما يجذب القارئ وهو يتأمّل أعمال جبرا إبراهيم جبرا الروائيّة هو خصبٌ في الأفكار، وبعدٌ ثقافيٌّ عميق، يحيل إلى قوة أدوات هذا المبدع، وقدرته على تجاوز آليّات السرد التقليديّة، الجامدة. وفي عمله الأخير هذا: "يوميّات سراب عفان" تبدو بجلاء فكرتا "النسبيّ" الذي يخنق الذاتَ، ويقيّدها. و"المطلق" الذي يحرّرها، ويطهّرها. وستعمل هذه الدراسة على تأمّل هذين الجانبيْن الفلسفيّين، وكيف استطاع جبرا معالجتهما روائيّا. What we attracts the potential reader while looking thoughtfully at Jabra's fictional works is a certain fertility in ideas and a deep cultural vision which together express the power of tools under the control of creative author as well as his ability to go beyond the mechanisms of outdated narrative works. In his last work Sarab Affan's diaries, two main ideas emerge very clearly: the relative which strangles and suffocates the self, and the absolute which purifies and liberates it. This study will deal with these two philosophical side and the way Jabra Ibrahim Jabra manages to treat them in a good narrative way.

الكلمات المفتاحية

الإشكالي ؛ رواية يوميّات سراب ؛ عفان