التربية والابستمولوجيا
Volume 5, Numéro 9, Pages 83-105
2015-12-30

الثقافة والاستعمار تجربة الجزائر في العهد الكولوني

الكاتب : مقران يسلي .

الملخص

ملخص: يبرز هذا المقال موقف السياسة الاستعماريّة من الهويّة الجزائريّة وردّ فعل التيارات السياسيّة والاجتماعيّة والثقافيّة على هذا الموقف الّذي يرمي إلى محو الهويّة الجزائريّة وتذويبها في المجتمع الفرنسيّ، ومن الشخصيّات البارزة الّتي ظهرت على الـمسرح السياسيّ خلال هذه الفترة الأمير خالد ومصالي الحاج وابن باديس وفرحات عباس وأتباعه من دعاة الإدماج في المجتمع الفرنسيّ إلى درجة أنّهم لا يؤمنون بوجود أمّة جزائريّة. إنّ هذه الآراء لم تجد آذانا صاغية ولا قلوبا من قبل الشعب الجزائري، وقد أوضح ابن باديس أنّ الأمّة الجزائريّة موجودة كما وجدت كلّ أمم الدنيا بتاريخها الحافل بجلائل الأعمال وبوحدتها الدينيّة واللّغويّة والثقافيّة الخاصّة بها. وكان هذه الرّفض نقطة بداية في تحوّل فكر عباس السياسيّ تجاه فرنسا، ممّا جعله يتخلّى عن فكرة الاندماج وتقرّب من العلماء وحزب الشعب وتوصّل إلى تمييز أمّة جزائريّة كان بالأمس ينكرها وبهذا انفصل عن التيار الاندماجي الّذي يتزعّمه ابن التهامي وابن جلول وطالب في بيانه بحقّ الشّعوب في تقرير مصيرها، ومنح الجزائر دستورًا وطالب بوحدة التراب الجزائريّ والاعتراف باستقلال الجزائر. وأخيرًا أعلن انضمامه إلى حزب جبهة التحرير الوطنيّ الّذي وحّد بين الأحزاب السياسيّة الجزائريّة حول هدف واحد وهو استقلال الجزائر ووضع نفسه في خدمة الثورة الجزائريّة وهو الأمر الّذي تحقّق له إذْ أصبح رئيسًا للحكومة الجزائريّة المؤقّتة 1958- 1961 وبذلك انتهت أسطورة الجزائر فرنسيّة، وهذا بفضل الوحدة الوطنيّة القويّة للشّعب الجزائريّ المتماسكة مع القضية الوطنيّة، هذه الوحدة الّتي حقّقت النّصر والسيادة للجزائر في 1962 وهنا يحقّ لنا أن نتحدّث عن الدولة الجزائريّة المستقلّة ذات السيادة على أرضها. Abstract: This article highlights the position of colonial policy vis a vis to the Algerian identity and the reaction of the political, social and cultural currents from that position, which aims to erase the Algerian identity and dissolving it into French society. And prominent figures that have appeared on the political stage during this period are Prince(Emir) Khaled, Missali El Hadj, Ibn Badis and Ferhat Abbas and and his followers of the French Community integration who advocate that they do not believe in the existence of an Algerian nation. These views felt on deaf ears and no consents by the Algerian people, and Ibn Badis has made it clear that the Algerian nation exist as all the Nations of the world had been found with its rich and important history and with its religious, linguistic and cultural unity. This refusal was a starting point in the transformation of Abbas’ political thought towards France, which lead him to abandon the idea of integration and positioning near the scientists and the people's Party and distinguish an Algerian country which he denied in the past. So he separated from assimilationist mainstream that led by Ibn Touhami and Ibn djelloul and he demanded in his declaration the self-determination of peoples, and granted Algeria a Constitution and demanded the unity of the Algerian soil and the recognition of the independence of Algeria. Finally, Ferhat Abbas announced his joining to the Algerian National Liberation Front(FLN), which United the Algerian Political Parties around a single objective which is the independence of Algeria, and placed himself in the service of the Algerian revolution. And he became the President of the Provisional Government of the Algerian Republic between 1958-1961. And thus ended the myth of “Algeria is French Republic”, Thanks to the strong coherence national unity of the Algerian people with the national issue, this unity which achieved victory and sovereignty for Algeria in 1962, and here we have the right to talk about independent Algerian state with the sovereign territory .

الكلمات المفتاحية

الدين، اللغة، الثقافة، الاستعمار، وحدة التراب الوطني، الوحدة الوطنية القومية