التربية والابستمولوجيا
Volume 5, Numéro 9, Pages 52-66
2015-12-30

أسس التربية في الجزائر أمام تحديات الواقع

الكاتب : سعيد شريفي .

الملخص

الملخص: تعتبر التربية من أهم وسائل التنمية الشاملة في الـمجتمع ولهذا أعطت الدولة الـجزائرية اهتماما كبيرا لهذا الجانب من الحياة السياسية والاجتماعية والفكرية حيث خصصت له حيزا واسعا في وثائقها الرسـمية التي حددت أسس وأهداف التربية التي تستجيب لما وعدت به الثورة الشعب الجزائري قبل الاستقلال وبعده وأكدت على التربية الإسلامية وتدعيم اللغة العربية وتعميم التعليم ومجانيته وإجباريته ضمن سياسة ديمقراطية التعليم. غير أن تطبيق هذا المشروع الضخم والمعقد ما فتئ يتعثر أمام مجموعة من العوائق الايديولوجية والسياسية والاجتماعية والاقتصادية والعولمة. والأشكال هو كيف يمكن تذليل هذه التحديات للتوفيق بين مضمون النصوص ومتطلبات الواقع المعيش. وهذا هو ما يحاول هذا المقال المتواضع تسليط الضوء عليه. Abstract: Education is considered as the major means of integrated development in society and in this field the Algerian state has given a great attention to this aspect of political, social and intellectual life which has devoted ample space in the official documents which set the basis educational objectives that respond to what promised by the revolution to its people before and after independence and stressed the Islamic Education and the strengthening of the Arabic language and universal, free, a,d compulsory education as part of a democratic education policy. However, the application of this huge and complex project has been fall through in front of a group of ideological, political, social and economic globalization obstacles. The problematic is s how to overcome these challenges to reconcile the requirements between the content of the texts and the reality of life. That is what this article is trying to highlight it.

الكلمات المفتاحية

التربية، التنمية، التعليم، العولمة، الدولة الجزائرية. éducation, enveloppent, teaching, globalization, the Algerian state.