التربية والابستمولوجيا
Volume 5, Numéro 8, Pages 194-211
2015-06-30

التأصيل الإسلامي للعلوم الإنسانية والإجتماعية (مقاربة إبستيمولوجية)

الكاتب : ابراهيم شبلي . اسماعيل بوعمامة .

الملخص

ملخص باللغة العربية: تعتبر المراجعة الابستمولوجية للمعرفة في إطار التكييف الثقافي والإسلامي من الموضوعات الهامة والبارزة على ساحة المهتمين والباحثين، خاصة إذا تعلق الأمر بتطبيق المعارف المتوصل إليها في مجال العلوم الإنسانية والاجتماعية في حضارات غربية على مجتمعات عربية إسلامية، وفي ذلك يرى العديد من الباحثين أن أزمة العلوم الإنسانية والاجتماعية غير واعية لتبعيتها إزاء الحياة التي تدعي مراقبتها، وبالتالي غير واعية لنسبة النظرة التي تتمتع بها، ونتيجة لذلك وضع هذا العلم نفسه في مكان المؤثر في مجريات الأمور الاجتماعية دون أن ينظر إلى الكيفية التي يمكن أن تؤثر بها فيه هذه العوامل الاجتماعية الحضارية من ناحية مادته وممارساته، ويمكن النظر إلى واقع الدراسات النفسية والاجتماعية في الـمجتمع المسلم أنها علاقة استيراد وتصدير تتم من جانب واحد بالاعتماد المعرفي على الغرب وقطع الصلة بالتراث الثقافي الـمسلم والاغتراب وفقدان الهوية الثقافية، ونتيجة لذلك ظهرت حركات جديدة تنادي بالتأصيل الإسلامي للعلوم الإنسانية والاجتماعية، والذي يعبر عن عملية نقد وإعادة بناء هذه العلوم في ضوء التصور الإسلامي للإنسان والمجتمع والوجود وذلك باستخدام منهج يتكامل فيه الوحي الصحيح مع الواقع المشاهد كمصدر للمعرفة، لأن التقدم العلمي لا يتطور من خلال التراكم المعرفي ولكن من خلال نشأة ما يسمى "بالأطر المعرفية" وهو سابق للعلم فهو يوجهه ويؤثر فيه وهو يتكون من الالتزامات العقلية والاتجاهات الإيديولوجية لدى العلماء. الملخص باللغة الانجليزية: Epistemological references of knowledge , within the cultural and Islamic adaptation framework, is considered as one of the most major topics for researchers and interested people, especially with regards to applying the knowledge reacted of human and social sciences coming from western civilizations in the Arabic and Islamic societies. Many researchers suggest that human and social sciences dilemma are unaware because they are dependent to the life supposedly observe.It is not aware as well because of the degree of its vision. Therefore, thins kind of science has been considered as the one that influences the social matters without paying attention to the way it does so, from its content stand point and its practices as well. Psychological and social studies in the Muslim society can be described as a one-way import-export relationship, on one hand because the researchers being relying on the scientific subject coming originally from the west, and because of breaking up with the Islamic cultural heritage, emigration and losing one's cultural identity. As a result, new movements have emerged calling for the Islamic authentication of the human and social sciences. These movements are based on criticism and reestablishment actions of these sciences in the light of the Islamic conception of man, society and existence. They rely on approaches combining the true revelation and reality as a source of knowledge. This is due to the fact that science advances through what is known as the "Cognitive Frameworks" not by accumulation of knowledge. These frameworks precede science itself, it guides it and affects it as well. The Cognitive Frameworks are the combination of scientists' cognitive commitments and their ideological orientations.

الكلمات المفتاحية

الابستمولوجيا، التأصيل الإسلامي، العلوم الإنسانية والاجتماعية، علم النفس. Epistemology- Islamic authentication- human and social sciences- psychology.