التربية والابستمولوجيا
Volume 4, Numéro 7, Pages 205-221
2014-12-30

الفلسفة البنيوية والتدريس بالكفاءات

الكاتب : أعمر ناصر باي .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى بيان الخلفية الفلسفية لاستراتيجية التدريس بالمقاربة بالكفاءات، ودور الفلسفة البنيوية الأساسي في ذلك. وقد تم التوصل إلى أن لهذه الفلسفة دورا ايجابيا في الانتقال من مقاربة التدريس بالأهداف الاجرائية إلى التدريس بمقاربة الكفاءات، غير أن سيطرة الشكل على هذه الفلسفة يؤدي إلى التقليل من حيوية العقل في التعلم . The subject of this research is exhibiting the philosophical background of teaching by approach competencies strategy and the role of the basic structural philosophy in this such subject .Then it has been attaining that such philosophy has a positive role transferring from the approach teaching procedural goals to teaching by approach competencies. However, the domination of the figure on this philosophy leads to reduce the mind's vitality of learning .

الكلمات المفتاحية

بنيوية، تدريس، كفاءة. : structuralism - Teaching - competency.