مجلة العلوم و التكنولوجية للنشاطات البدنية و الرياضية
Volume 15, Numéro 2, Pages 239-253

التعلم الحركي في ضوء مفهوم آلية التفكير لدى الأطفال والبالغينlearning Motor Skills Through Application Of Cognitive Approach In Children And Adults

الكاتب : بن عبد الكريم المصطفى عبد العزيز .

الملخص

تهدف الدراسة إلى استكشاف أهمية التعلم الحركي من خلال آلية التفكير ومعالجة المعلومات، في أنه استجابة للتحول المعاصر نحو الاهتمام بالمستوى العقلي الذي يعالج به المهمة التعليمية، وهو اتجاه لفت انتباه اهتمام الكثير من الباحثين في مجال علم السلوك الحركي، وعليه فإنه يمكن تحديد مشكلة الدراسة الحالية في الاجابة على التساؤل، ما مدى فعالية آلية التفكير في تحسين مستوى أداء التعلم الحركي لدى كل من الأطفال والبالغين؟ وقد أوضحت الدراسة أهمية آلية التفكير ومعالجة المعلومات في التعلم الحركي، من خلال نظام الذاكرة المتمثل في ثلاثة مظاهر أساسية للذاكرة الإنسانية (الذاكرة الحسية، والذاكرة القصيرة الأمد، والذاكرة الطويلة)، وكذلك الفروق بين تعلم الأطفال والبالغين لدى استخدامهم المعالجة العقلية في التعلم الحركي. كما يوصي الباحث بأهمية التفكير ومعالجة المعلومات عند تعليم الأطفال مهارات التعلم الحركي لأنها تساعدهم على سرعة التعلم، والاحتفاظ والتعميم خلال الدراسات الميدانية. The study aims to explore the importance of motor learning improves through a cognitive approach and information processing, in a response to the contemporary shift towards the mental level of interest that addresses the motor task. It is a trend that drew the attention of the researcher in the field of motor learning. The purpose of this paper is to answer the major question, “how effective is the cognitive approach and information processing to improve the performance level of motor learning in both children and adults? The study showed the importance of thinking and information processing in motor learning, through studying the three major factors of the memory system human memory (short-term sensory, short-term memory and long-term memory). As well as to see the differences between children and adults in using memory processing during learning motor skills. It is also recommended focusing on teaching children to take advantage of thinking and processing information because it helps them to speed of learning, retention and generalization in ecological practice.

الكلمات المفتاحية

Information Processing Motor Learning Children Adult معالجة المعلومات التعلم الحركي الأطفال البالغين