مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 8, Numéro 26, Pages 229-244
2016-09-01

تقدير معلمي التربية الخاصة لأهمية أسلوب التعزيز الرمزي في تعديل السلوك العدواني لدى المتخلفين عقليا

الكاتب : ورغي سيد أحمد . يوب مصطفى الزقاي نادية .

الملخص

Abstract: The current study aims to reveal the extent For special education teachers on the token reinforcement method and for their use of it, and to identify it’s fields applications, in addition to the disclosure of the differences between teachers in their appreciation of the importance of token reinforcement method to modify aggressive behavior of the mild mental retardation’s student, through sex and professional experience, and to achieve this, the researchers applied questionnaire of (21) items, on a sample of (38) teachers in "Saida" town. Results revealed that the majority of teachers (94.74%) had an ample knowledge of the Token reinforcement method and all of them(100%) use it to modify behavior, while there are no statistically significant differences between teachers in their appreciation of the importance of Token reinforcement to modify aggressive behavior of the mild mental retardation’s student due to their gender or professional experience. الملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدى اطلاع معلمي التربية الخاصة على أسلوب التعزيز الرمزي و عن استعمالهم له، و التعرف على مجالات توظيفهم له، بالإضافة إلى الكشف عن الفروق بين المعلمين في تقديرهم لأهمية أسلوب التعزيز الرمزي في تعديل السلوك العدواني لدى المتخلفين عقليا (إعاقة بسيطة) و التي قد تعزى للجنس و الأقدمية المهنية. تحقيقا لذلك، طبق الباحثان استبيانا (21 فقرة) على عينة من (38) معلما (ة) بولاية سعيدة. كشفت النتائج أن أغلب معلمي التربية الخاصة (94,74%) لديهم اطلاع واسع على أسلوب التعزيز الرمزي و كلهم (100%) يستعملونه و يوظفونه لتعديل السلوك، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيا بين المعلمين في تقديرهم لأهمية أسلوب التعزيز الرمزي في تعديل السلوك العدواني للمعاقين عقليا (إعاقة بسيطة) تعزى لجنسهم أو لأقدميتهم المهنية.

الكلمات المفتاحية

تعديل السلوك – السلوك العدواني – الإعاقة العقلية – أسلوب التعزيز الرمزي – معلم التربية الخاصة. behavior modification - aggressive behavior - mental retardation - Token reinforcement method - special education teacher.