مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 8, Numéro 24, Pages 241-254
2016-06-01

الإغت ا رب النفسي إجتماعي وعلاقته بكل من الهویة الإثنیة و نوع المؤسسات النظام التعلمي د ا رسة میدانیة

الكاتب : نجار جمال . أبي مولود عبد الفتاح .

الملخص

تهدف الد ا رسة الى الكشف عن مستویات الاغت ا رب النفسي إجتماعي وكذلك تبعا لنوع الهویة الإثنیة ومؤسسات النظام التعلمي وتكونت عینة الد ا رسة من ( 400 ) م ا رهقا متمدرسا ببعض الثانویات الرسمیة والمعاهد الحرة المتواجدة بمدینة غردایة، واستخدمت الد ا رسة مقیاس الاغت ا رب النفسي إجتماعي لعادل محمد العقلي ( 2004 ) وتم حساب صدقه وثباته وتوصلت الد ا رسة إلى النتائج الآتیة : (spss v وقد وصلت قیمته 0.76 ولقد اعتمد على الأسالیب الإحصائیة ( 21 - أن أف ا رد عینة الد ا رسة لدیهم مستوى متوسط من الاغت ا رب النفسي إجتماعي . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائیة في الاغت ا رب النفسي اجتماعي لدى عینة الد ا رسة تبعا لمتغیر نوع مؤسسات النظام التعلمي . - توجد فروق ذات دلالة إحصائیة في الاغت ا رب النفسي اجتماعي لدى عینة الد ا رسة تبعا لمتغیر الهویة الإثنیة Psych-sociological alienation among schooled teens according to the action and the interaction that occur in of the system of eduction and ethnic identity(survey made in private high schools and some public secondary schools in Ghardaia) In this study ,we are trying to unveil the level of psycho-social alienation among the schooled teens.we are also trying to determine whether there are some differences resulting from the type of institution and ithnic edentity for this purpose Method: ,we have followed descriptive Method and the researcher used the measure of the psycho- sociological alienation represented and(spss.v21) Conclusion . - The schooled teens souffred with the psycho- social alienation in the private institutes and public secondary schools. -There are not differences in the psycho-social alienation amoug the schooled teems based on the type of the variable institution. There are differences in the psycho-social alienation based on the variable of. Ithnic edentity.

الكلمات المفتاحية

الاغت ا رب النفسي اجتماعي، الم ا رهق المتمدرس، مؤسسات النظام التعلمي، الهویة الإثنیة psycho-socialogical alienation , schooled teens ,private institutes and public secondary schools, Ithnic edentity