مجلة الدراسات الإقتصادية والمالية
Volume 10, Numéro 3, Pages 230-242
2017-06-30

دور المناخ التنظيمي في تدعيم السلوك الإبداعي لدى موظفي كلية الاقتصاد بجامعة الشلف

الكاتب : فيروز زروخي .

الملخص

يعد العقل البشري المصدر الأساسي للإبداع الأمر الذي يحتم على المؤسسات التي تسعى لتحقيق التميز و الريادة في بيئة الأعمال الاهتمام به، و توفير المناخ المناسب السليم و المحفز على الابداع و الابتكار و البحث عن مختلف الآليات أو السبل التي تسهم في إطلاق قدرات رأسمالها البشري. و من خلال هذه الدراسة حاولنا دراسة دور و أهمية المناخ التنظيمي السائد بكلية الاقتصاد بجامعة الشلف بأبعاده ( القيادة، الدعم والتحفيز تدفق المعلومات و الاتصال المشاركة في اتخاذ القرار الانتماء التنظيمي) في تبني و تدعيم السلوك الإبداعي و خلصت الدراسة إلى أنه توجد علاقة بين بعدي تدفق المعلومات و الاتصال بالكلية و كذا بعد الانتماء التنظيمي في تدعيم السلوك الإبداعي بينما نمط القيادة السائد بالكلية و غياب المشاركة في اتخاذ القرار عدم فعالية سياسة التحفيز تلك العوامل لم تكن محفزة أو مدعمة على الإبداع بالمؤسسة محل الدراسة. The human mind is the primary source of creativity. It is imperative that organizations seeking excellence and entrepreneurship in the business environment pay attention to it, provide the right climate, stimulate creativity and innovation, and search for various mechanisms or ways that contribute to the release of human capital capabilities. In this study, we tried to study the role and importance of the prevailing organizational climate in the Faculty of Economics at the University of Chlef in its dimensions (leadership, support, motivation, flow of information and communication involved in decision-making organizational affiliation) in adopting and reinforcing creative behavior. The flow of information and communication to the faculty and so on after organizational affiliation in the promotion of creative behavior while the dominant leadership style of the college and the absence of participation in decision-making ineffective policy of motivation those factors were not motivated or supported by creativity in the institution under study

الكلمات المفتاحية

المناخ التنظيمي، السلوك الإبداعي كلية الاقتصاد بجامعة الشلف، القيادة، المشاركة في اتخاذ القرار التحفيز الانتماء التنظيمي. Organizational Climate, Creative Behavior, Faculty of Economics, University of Chlef, Leadership, Participation in Decision Making, Organizational Stimulation.