مجلة الدراسات الإقتصادية والمالية
Volume 10, Numéro 2, Pages 236-250
2017-04-10

التصدير كإستراتيجية جزائرية جديدة للتوجه نحو الأسواق الإفريقية من اجل الخروج من الأزمة الاقتصادية الراهنة

الكاتب : هدى معيوف . شامية بن عباس .

الملخص

تهدف هذه المقالة إلي أن فتح أسواق تصديرية جديدة للمنتجات الجزائرية، تتجاوز الأسواق التقليدية المحلية كأحد الحلول للخروج من الأزمة الاقتصادية الحالية، لأن الاقتصاد ينمو بفضل عجلة التنمية و التجارة، وعلى الحكومة الجزائرية أن تولي اهتماما بهذا المجال، وتسهيل المبادلات التجارية من مكان إلى آخر، والتنقل من جهة إلى جهة أخرى بكل سهولة، وترفع كل التحديات ووضع حد للمشاكل المتعلقة بالنقل وتحسين بيئة الاستثمار ورقي النظام المصرفي والبنكي في سبيل الوصول إلي الأسواق الإفريقية، خاصة أن إفريقيا هي المستقبل الواعد، وذلك لبعث حركية اقتصادية جديدة بين الجزائر و إفريقيا في مجال الطاقة والفلاحة وتكنولوجيات الاتصال، وخلصت الدراسة إلي أن إفريقيا ستصبح منطقة اقتصادية وقوية على المستوى العالمي، خاصة مع وجود نية حقيقية ملموسة من الجزائر للقضاء على العراقيل البيروقراطية ودخول أسوقها من الباب الواسع. This article aims to open up new export markets for Algerian products, beyond traditional local markets as one of the solutions out of the current economic crisis, Because the economy is growing thanks to the wheel of development and trade, The Algerian government should pay attention to this area, Facilitating trade exchanges from one place to another, And moving from one side to another with ease, Raising all challenges and putting an end to transport problems Improving the investment environment and upgrading the banking and banking system in order to reach African markets, Especially as Africa is the promising future, In order to create a new economic mobility between Algeria and Africa in the field of energy, agriculture and communication technologies, And industry to join the developing markets and achieve the desired goals. The study concluded that Africa will become a strong economic region at the global level, especially with a real concrete intention of Algeria To eliminate the bureaucratic obstacles and enter its markets from the wide door

الكلمات المفتاحية

أسواق تصديرية، الأزمة الاقتصادية، بيئة الاستثمار، عجلة التنمية و التجارة. Export Markets, The economic crisis, Investment environment, The wheel of development and trade.