social and human sciences review مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 9, Numéro 19, Pages 31-58

مساهمة التسويق الابتكاري في استدامة الميزة التنافسية في المؤسسات الاقتصادية دراسة ميدانية لمجمع صيدال لصناعة الدواء بالجزائر

الكاتب : زكية ي . سامية لحول .

الملخص

تهدف الدراسة إلى تقديم رؤية تحليلية عن التسويق الإبداعي الذي يوفر للمؤسسات الاقتصادية فرصا لتحسين وتطوير أدائها التنافسي، كما يمكن أن يؤدي المستهلك إلى إيجاد المنتجات التي تلبي احتياجاته الصريحة والضمنية. وعلاوة على ذلك، تستكشف الدراسة إمكانية تطبيق هذا المفهوم التسويقي الجديد في المؤسسات الاقتصادية من خلال دراسة ميدانية تجرى في مجموعة صيدال لإنتاج المخدرات في الجزائر. وأكدت النتائج العلاقة بين التسويق واستدامة المزايا التنافسية بالإبداع، خاصة في البيئة التنافسية الفعلية. وعلاوة على ذلك، فقد لوحظ في الدراسة الميدانية إمكانية تطبيق التقليد الإبداعي لتطوير والحفاظ على مزايا الجودة والجودة للأدوية الجنيسة في الظروف التي تواجه مجموعة صيدال والمستهلك الجزائري. The study aims at presenting an analytical vision about the creative Marketing which provides the economic enterprises with opportunities of improving and developing their competitive performance and it can also lead consumer to find the products which satisfy his explicit and implicit needs. Furthermore, the study explores the possibility of applying this new marketing concept in the economic enterprises through a field study curried out in SAIDAL group of drugs production in Algeria. The results confirmed the relationship between marketing and sustainability of the competitive advantages by creativity, especially in the actual competitive environment. Moreover, it has been noticed in the field study the possibility of applying the creative imitation for developing and maintaining the cost and quality advantages of the generic drugs in the circumstances facing the SAIDAL group and the Algerian consumer.

الكلمات المفتاحية

التسويق الابتكاري؛ الميزة التنافسية؛ المؤسسات الاقتصادية؛ مجمع صيدال؛ صناعة الدواء بالجزائر. innovative marketing; competitive advantage; economic institutions; pharmaceutical complex; pharmaceutical industry in Algeria.