مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 6, Numéro 16, Pages 279-298

استراتيجيات التفكير لدى طلبة المدرسة العليا لأساتذة التعليم التقني. حسب متغيري الجنس والتخصص

الكاتب : بن عباد هوارية قدور .

الملخص

Abstract: : - Identify strategies prevailing thinking among the students of the Graduate School of Education professors technical Oran. - And determine the relationship between the strength and the kind of thinking strategies by gender and specialty. - To test this hypothesis researcher has chosen a random sample of students in graduate school professors Technical Education Oran strength of 220 personnel, used a list of ways of thinking to Sternberg & Wagner (1991) and the Cart and Kiffa Mr. Mohammed Abu Hashim (2004) on the Arab environment, after confirmation and persistence on the environment through the Algerian pilot study on a sample of 75 individuals. After data collection and analysis system using statistical packages (spss20) study found the following results. - Way of thinking is common when the study sample method is then immediately followed by the legislative method hierarchy, and Liberal style . - The males prefer to legislative method, hierarchical, and monarchical style. - And female prefer hierarchical method, legislative, and liberal style. - With regard to the preference of the way of thinking by disciplines that Arabic language teachers prefer legislative method, hierarchical, and Liberal style. - As for the professors to management prefer legislative method, liberal, and Hierarchical style. - While we find professors Electronic prefer hierarchical method, legislative, and Monarchical style. - The professors of math prefer to hierarchical method, legislative, and External style. الملخص: - تحديد استراتجيات التفكير السائدة لدى طلبة المدرسة العليا لأساتذة التعليم التقني بوهران. - تحديد العلاقة و نوعها و قوتها بين استراتيجيات التفكير حسب الجنس و التخصص. - ولاختبار هذه الفرضية أختارت الباحثة عينة عشوائية من طلبة المدرسة العليا لأساتذة التعليم التقني بوهران قوامها 220 فردا، مستعملة قائمة أساليب التفكير لستيرنبرج و واجنر Sternberg & Wagner (1991) والذي عربه وكيفه السيد محمد أبو هاشم( 2004) على البيئة العربية، وهذا بعد التأكد من صدقه وثباته على البيئة الجزائرية من خلال دراسة استطلاعية على عينة قوامها 75 فردا. وبعد جمع المعطيات وتحليلها باستعمال نظام الحزم الإحصائية (spss20 ) توصلت الدراسة إلى النتائج التالية. - أسلوب التفكير الشائع عند أفراد عينة الدراسة هو الأسلوب التشريعي ثم يليه مباشرة الأسلوب الهرمي، فالمتحرر. - أما الذكور فيفضلون الأسلوب التشريعي، الهرمي، فالملكي. - وعن الإناث فيفضلن الأسلوب الهرمي، التشريعي، فالمتحرر. - أما فيما يخص تفضيل أسلوب التفكير حسب التخصصات فنج بأن معلمي اللغة العربية يفضلون الأسلوب التشريعي، الهرمي،فالمتحرر. - أما فيما يخص أساتذة المناجمنت فيفضلون الأسلوب التشريعي، المتحرر، فالهرمي. - في حين نجد أساتذة الإلكترونيك يفضلون الأسلوب الهرمي،التشريعي،فالملكي. - أما أساتذة الرياضيات فيفضلون الأسلوب الهرمي، التشريعي، فالخارجي.

الكلمات المفتاحية

استراتيجيات التغيير- المدرسة العليا للأساتذة- التقني