social and human sciences review مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 5, Numéro 11, Pages 7-36
2004-12-01

Behavioural And Electrophysiological Correlates Of Discrimination Learning: New Evidence For Selective Neural Plasticity In Sensory Systems.

Authors : Mohamed Belloum .

Abstract

Abstract: The general aim of this experimental psychological research, on the behavioural and electrophysiological correlates of discrimination learning, is to prove the existence of durable associative mechanisms (i.e stable neuronal conditioned responses) in the sensory-specific areas of the auditory system*1 . It aims also to show that these associative mechanisms could reflect stimulus habituation & expectancy phenomena as well as selective filtering & gating of information (at the peripheral level ), that, may depend on conditioned emotional response effects (CER effects) & /or frustrative non-reward effects (often predominant during avoidance or aversive instrumental learning with delayed reinforcement ) on the one hand, and on the centrifugal influence of the hippocampus as comparator of information during two process discrimination learning*2 , on the other hand. ملخص: الهدف العام من هذا البحث النفسي-الفيزيولوجي التجريبي للعلاقات السلوكية والإلكتروفيزيولوجية المتبادلة خلال التعلم التميزي هو برهنة وجود آليات إرتباطية دائمة (أي إستجابات إشراطية عصبية ثابتة) على مستوى النواحي الحسية المختصة من الجهاز السمعي*3. ويهدف البحث أيضا الكشف على أن هذه الآليات الإرتباطية بإمكانها أن تكون مصدر الظواهر التعود والترقب للمثير والتصفية الإنتقائية (أو الغربلة) للمعلومات (على المستوى المحيطي). مع العلم أن هذه الظواهر يحتمل أن تكون بدورها متعلقة بأثر الإستجابات الإنفعالية الشرطية (كثيرا ما تكون مسيطرة خلال التعلم التميزي المتعلق بالتجنب أو الخوف)* من جهة، و يتأثير الغربلة الطاردة من المركز للهيبوكمبس ((Hippocampus كجهاز مقارنة للمعلومات خلال التعلم التميزي ذو العمليتين (Two-process discrimination learning) من جهة أخرى . *: و/أو أثر الامكافأة الإحباطية.(Frustrative non-reward effect ) *1: Considered up to now as sites principally involved in the coding & selection of information, or at most as short-term memory relays, but not as sites susceptible of engram formation. *2: cf. J.A.Gray (1975): p: 25, 28 & 287. 3*: التي إعتبرت لحد الآن غير قابلة لتسجيل الذاكرة بصفة مستقرة ودائمة

Keywords

BEHAVIOURAL, ELECTROPHYSIOLOGICAL, DISCRIMINATION LEARNING, SENSORY SYSTEMS.