الصوتيات
Volume 14, Numéro 1, Pages 291-309

واقع التّعليم المكيّف في إطار إصلاح المنظومة التّربوية. ولاية البويرة نموذجا.the Situation Of Adjusted Education In The Context Of The Reform Of The Educational System - Bouira Province

الكاتب : عليوات محمد .

الملخص

الملخص: أعطت وزارة التّربية الوطنية اهتماما خاصا بالتّلاميذ المتأخرين دراسيا، لعلاج الصّعوبات المدرسية التّي تعترضهم علاجا مكثفا وظرفيا، من خلال وضعهم في أقسام التّعليم المكيّف الذي يعتبر أحد أهداف إصلاح المنظومة التّربوية في الجزائر، نظرا لما يسهم به في الحدّ من الهدر المدرسي، ورفع مردود النّظام التّربوي. من هذا المنظور، وسعيا منّا لإثراء هذا الموضوع الجدير بالدّراسة والتّقصي، قمنا ببحث حول واقع التّعليم المكيّف في إطار إصلاح المنظومة التّربوية على مستوى ولاية البويرة، لتشخيص النّقائص واقتراح الحلول والبدائل، حتى ندفع منظومتنا التّربوية للارتـــقاء إلى مصاف الدّول التّي عرفت تقدما كبيرا في مجال التّربية والتّعليم. Abstract: A special attention has been given by the Ministry of National Education to slowlearner pupils for the treatment of the school difficulties they face intensively and circumstantially, through putting them in adjusted learning classes. This solution is considered one of the goals of the reform of the Algerian educational system, due to its contribution in reducing dropout rates as well as raising its yield. To enrich this subject of study, we have made a research about the reality of adjusted education in the context of the reform of the educational system at the level of Bouira province, to learn how it is managed in its educational institutions, and diagnose shortcomings to be addressed so that we push our educational system to rise to the ranks of countries known for its significant progress in the field of education.

الكلمات المفتاحية

التّعليم المكيّف، التّأخر الدراسي، صعوبات التعلّم، إصلاح المنظومة التّربوية. Adjusted education, school delays, learning difficulties, the reform of the educational system.