social and human sciences review مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 18, Numéro 37, Pages 319-340

Explicit Sociopragmatic Instruction Between Necessity And Reality: Investigating Algerian Efl University-level Teachers’ Perceptions And Classroom Practices

Authors : Tobbi Saida . Ghouar Amor .

Abstract

Abstract It has been noticed that the Algerian EFL learners think in Arabic when they speak in English i.e. they do not use language that is socioculturally appropriate. In a foreign language context, part of the blame is placed on their teachers because they do not teach them explicitly how to think in English. Despite the rich literature on interlanguage pragmatics, there are hardly any studies investigating EFL sociopragmatics teaching in Algeria. By means of a questionnaire, the present paper attempted to investigate how the Oral Expression teachers at the English department of Batna 2 University perceive the need for and importance of explicit sociopragmatic instruction. Moreover, it aimed to identify their approach to teaching sociopragmatics. Results showed that they considered explicit sociopragmatic instruction necessary but taught sociopragmatics implicitly due to some difficulties. الملخص لقد لوحظ أن المتعلمين الجزائريين للإنجليزية كلغة أجنبية يفكرون بالعربية عندما يتكلمون الإنجليزية، أي أنهم لا يستخدمون لغة ملائمة اجتماعيا وثقافيا. ولأن الإنجليزية تدرس كلغة أجنبية في الجزائر فإن جزءا من اللوم يقع على أساتذتهم لأنهم لا يعلمونهم بوضوح كيفية التفكير بالإنجليزية. على الرغم من وفرة الدراسات التداولية لا يكاد يكون هناك أي دراسات تبحث في تدريس السوسيوتداولية في الجزائر. من خلال استبيان، حاولت هذه الدراسة إستطلاع رأي أساتذة اللغة الإنجليزية على مستوى الجامعة فيما يخص تدريس السوسيوتداولية. وعلاوة على ذلك، هدفت إلى تحديد نهجهم في تدريسها. وأظهرت النتائج أنهم يعتبرونها مهمة لكنهم يدرسونها بطريقة ضمنية بسبب بعض الصعوبات .

Keywords

Sociopragmatics, explicit instruction, Algerian EFL teachers, perceptions, sociocultural context ا السوسيوتداولية; التعليم الصريح; أساتذة اللغة الإنجليزية; التصورات; السیاق الاجتماعي والثقافي