مجلة علوم وتقنيات النشاط البدني الرياضي
Volume 6, Numéro 14, Pages 37-58
2017-06-15

تقويم معوقات تنفيذ درس التربية البدنية والرياضية لدى تلاميذ الطور الثانوي

الكاتب : مختار حاج .

الملخص

ملخص : التربية البدنية والرياضية جزء اساسي من النظام التربوي، فهي تمثل جانبا من التربية العامة التي تهدف إلى إعداد التلميذ بدنيا و نفسيا و عقليا في توازن تام و يجب أن تساهم في تحقيق هذا الامر، حيث انها تعتبر أكثر البرامج التربوية قدرة على تحقيق اهداف المجتمع ، و يتضح هذا من خلال مدى تحقيق أهداف التربية البدنية في المرحلة الثانوية وتخطيها للعراقيل و المعوقات التي تقف حائلا دون بلوغ اهدافها ، دون استمرار تقدمها و دون ازدهارها . إذ تتناول هذه الدراسة المشكلات المرتبطة بتقويم معوقات تنفيذ درس التربية البدنية والرياضية لدى تلاميذ الطور الثانوي بمدينة تبسة بالجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية باعتبار أن هذه الظاهرة تعتبر من الظواهر السلبية التي تؤثر في تحقيق الأهداف المرجوة من الدرس . و قد استخدم المنهج الوصفي- الدراسات المسحية - من خلال استبانة موجهةلـ (4) مجموعات هي موزعــــة كالاتي :عدد التلاميذ المشاركين في درس التربية البدنية و الرياضية 4217 تلميذ مشارك. عدد التلاميذ غير المشاركين في درس التربية البدنية و الرياضية 401 تلميذ غير مشارك. عدد الاساتذة المشرفين على درس التربية البدنية و الرياضيـة 39 أستاذ مشرف.عدد مدراء الثانويات16 مدير ثانوية ،و قد دامت الدراسة قرابة 14 شهرا تم فيها تشخيص مختلف المعوقات العراقيل التي تقف عائقا في تقدم و تطور التربية البدنية و الرياضية في الثانويات :تم التطرق فيه إلى محور طرق التدريس في درس التربية البدنية و الرياضية . ABSTRACT Physical Education and Sport is an essential part of the educational system, they represent part of the public education designed to prepare the student physically, psychologically and mentally in perfect equilibrium, and they must contribute to the achievement of this matter, as it is considered one of the most famous educational programs able to achieve the goals of the community, This is evident through the achievement of the objectives of physical education and sport at the secondary level, and overcoming of the obstacles and impediments that stand in the way of reaching its goals, of the continued advancement and against its prosperity. This study discusses issues related to “the obstacles of the positive participation of the secondary phase students in studying physical education and sports”, it is Evaluation study about the status of Physical Education and Sport in the Secondary schools of the Province of TEBESSA in the People’s Democratic Republic of Algeria, as this is one of the negative phenomenon that affect the achievement of the aimed objectives of the lesson. The study is an analytical survey on secondary school students, the sample included four categories as follows : Number of the students participating in the lesson is 4217, number of the students not participating in the lesson is 401 students, professors of physical education and sports are 39 professors, there are 16 secondary school Directors, the 14 month-long study allowed us to identify and diagnose the obstacles that stand in the way of progress of physical education and sports in the secondary schools, and based on the result of the study, we could limit the obstacles and impediments in one theme. Theme I : : Teaching methods of physical education and sports

الكلمات المفتاحية

تقويم - درس التربية البدنية والرياضية - تلاميذ الطور الثانوي