المجلة الجزائرية للطفولة والتربية
Volume 4, Numéro 3, Pages 139-154
2016-05-30

الضغط النفسي وعلاقته بظهور السلوك العدواني لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي

الكاتب : سرداوي نزيم . ملاك نسيمة .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين الضغط النفسي و السلوك العدواني لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي لكون هذه السنة مصيرية بالنسبة للتلاميذ، وكذلك البحث عن الفروق بين الذكور والإناث في الضغط النفسي و السلوك العدواني،و ذلك من خلال تطبيق مقياسين الأول للضغط النفسي من إعداد الباحثة و الثاني مقياس السلوك العدواني والعدائي للمراهقين و الشباب على عينة تقدر ب 400 تلميذ و تلميذة من ضمن سبعة ثانويات بولاية تيزي وزو، وبعد الحصول على البيانات ومعالجتها. توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: توجد علاقة إرتباطية بين الضغط النفسي والسلوك العدواني لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، وكما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الضغط النفسي والسلوك العدواني تبعا لمتغير الجنس . The present work has dealt with the psychological pressures and aggressive behavoirs. It stressed the relationship between them with third year secondary students’ aggressive behaviors who face the difficult moments during their last year. The study has thus searched for aggressive behavioral differences manifested by both sexes (males and females) with relation to aggressive behavoiors. To reach our aim, two questionnaires are opted for. The first questionnaire, dealing with psychological pressures, was prepared by the researcher. The second one that is about aggressive behaviors was designed by Amel Abd Samai Mlidji Bada. It is applied on a sample of 400 students from seven (7) secondary schools in Tizi-Ouzou. After data collection and data analysis, the work has revealed the following key results: - There is a correlation between both psychological pressures and aggressive behaviors of 3rd year secondary students. - There are differences between psychological pressures and ag�- gressive behaviors with relation to the variable of sex.

الكلمات المفتاحية

الضغط النفسي، السلوك العدواني، تلاميذ السنة الثالثة ثانوي . psychological pressure, aggressive behavior, third year secondary students.