المجلة الجزائرية للطفولة والتربية
Volume 3, Numéro 2, Pages 37-62
2015-09-30

درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في فلسطين لدورهم في التوعية الأمنية للطلبة، وسبل تفعيله.

الكاتب : خلف الله محمود إبراهيم .

الملخص

هدفت الدراسة تَعرُّف درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في فلسطين لدورهم في التوعية الأمنية للطلبة من وجهة نظر كل من مديري المدارس الثانوية والمعلمين فيها، والكشف عن مدى الاختلاف في تقديرات عينة الدراسة لذلك باختلاف متغيرات: )جنس المدير، مؤهل مدير المدرسة، سنوات الخدمة للمدير كمدير، المديرية(، واقتراح مجموعة من السبل لتفعيل دور مديري المدارس الثانوية في التوعية الأمنية للطلبة، مع الاستعانة بالاستبانة أداةً للدراسة، والتي طبقت على جميع أفراد مجتمع الدراسة والبالغ عددهم ) 152 ( مديراً ومديرة، وكان من أهم النتائج التي أسفرت عنها الدراسة أن استجابة عينة الدراسة على مقياس التوعية الأمنية جاءت بنسبة مئوية )% 53 (، وهي نسبة متوسطة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقدير افراد العينة لدرجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في فلسطين ودورهم في التوعية الامنية للطلبة تعزى لكل من متغير المؤهل العلمي وعدد سنوات الخدمة، في حين وجدت فروق في ذلك تعزى لكل من متغير الجنس ومتغير المديرية لصالح المديرين الذكور ولصالح كل من مديرية شرق خان يونس ومديرية شمال غزة. The study aimed to identify the Degree of Practice of Secondary School Head Teachers in Palestine for their Role in the Security Awareness for Students and the Ways of Activation from the viewpoint of secondary school principals, and reveal the extent of the difference in the study sample estimates of the different variables: ( manager gender, qualification of the head teacher, seniority of the head of the Directorate), and to propose a range of ways to activate the role of secondary school principals in security awareness training for students, with the use of questionnaire tool for the study, which was applied to all of the population of the study consisting of 152 male and female principals. Some of the most important results showed that the study sample in response to the awareness scale security scored (53%), a medium rate, and the lack of statistically significant differences between the mean ratings of respondents to the degree of secondary schools’ role in Palestine in security awareness for students was attributed to both scientific qualification variable, and the number of years of service, while the differences found in that was attributed to both gender variable , and Directorate variable , in favor of male managers, and for the benefit of all the departments of the east of Khan Younis, and the Directorate of northern Gaza.

الكلمات المفتاحية

مديرو المدارس الثانوية التوعية الأمنية Secondary School Head Teachers - Security Awareness