المجلة الجزائرية للطفولة والتربية
Volume 3, Numéro 1, Pages 201-237
2015-04-16

الرضا عن الدراسة وعلاقته بالدافع المعرفي لدى التلاميذ السنة الثانية من التعليم الثانوي )دراسة مقارنة بين المتفوقين وغير المتفوقين(

الكاتب : بكير مليكة .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى اختبار مدى وجود العلاقة بين الرضا عن الدراسة والدافع المعرفي لدى التلاميذ المتفوقين وغير المتفوقين في السنة الثانية ثانوي، والتعرف على مستوى رضاهم عن دراستهم ودافعهم المعرفي. كما هدفت إلى دراسة الفروق الجنسية بين التلاميذ المتفوقين وغير المتفوقين دراسيا في رضاهم عن دراستهم ودافعهم المعرفي. وقد شملت عينة الدراسة 530 تلميذ منهم متفوقين ) 256 ( بحيث بلغ عدد الذكور ) 128 ( والإناث ) 128 (، وغير المتفوقين ) 274 ( بحيث بلغ عدد الذكور ) 147 ( والإناث ) 127 ( الذين يدرسون في الثانويات تابعة لمديرية التربية لولاية الجزائر الشرق والوسط و الغرب، و قد اختيرت العينة بطريقة قصدية وعنقودية . واستخدمت الباحثة في هذه الدراسة مقياسي الرضا عن الدراسة والدافع المعرفي من إعداد الباحثة، . وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج ما يلي: 1. توجد علاقة ارتباطية موجبة ومتوسطة بين الرضا عن الدراسة والدافع المعرفي. 2. يتميز التلاميذ المتفوقون وغير المتفوقين بمستوى رضا مرتفع عن دراستهم. 3. يتميز التلاميذ المتفوقون وغير المتفوقين بمستوى دافع معرفي مرتفع. 4. توجد فروق بين التلاميذ المتفوقين والمتفوقات في رضاهم عن دراستهم، ولاتوجد فروق بين التلاميذ غير المتفوقين وغير المتفوقات في رضاهم عن دراستهم. 5. توجد فروق بين التلاميذ المتفوقين والمتفوقات في دافعهم المعرفي، ولا توجد فروق بين التلاميذ غير المتفوقين وغير المتفوقات في دافعهم المعرفي. الكلمات المفتاحية: الرضا عن الدراسة – الدافع المعرفي – تلاميذ السنة الثانية ثانوي. The present study aims to find the relationship between study satisfaction and cognitive motive among gifted and non-gifted pupils in the second year of secondary school, to Recognise their level of study satisfaction and their level of cognitive motive .And also to Study the differences between gifted and non-gifted pupils at the study satisfaction and cognitive motive according to the variable of gender. The sample consisted of basic study of 530 pupils, number of them like gifted in achievement have (256), so that males contains (128) and female (128), and non-gifted pupils contains (274) so that the number of males (147) and female (127),the individual sample are studying in high schools belonging to the Directorate Education for the State of Algeria and the middle, east and the west, and the sample was selected cluster and deliberate manner. The researcher used in this study two measurements one is study of satisfaction and other is a cognitive motive which are prepared the researcher. The study found a set of results as the following: 1. There is a positive medium correlation between study satisfaction and cognitive motive among the gifted and non-gifted pupils. 2. the gifted and non-gifted students have a higher level of study satisfaction 3. The gifted and non-gifted students have a higher level of cognitive motive. 4. There are differences to gifted pupils in their study satisfaction according to the variable of gender, and there are no differences to non-gifted pupils in their study satisfaction according to the variable of gender. 5. There are differences to gifted pupils in their cognitive motive according to the variable of gender, and there are no differences to non-gifted pupils in their cognitive motive according to the variable of gender

الكلمات المفتاحية

الرضا عن الدراسة - الدافع المعرفي - تلاميذ السنة الثانية من التعليم الثانوي - المتفوقين وغير المتفوقين