المجلة الجزائرية للطفولة والتربية
Volume 2, Numéro 3, Pages 173-202
2014-06-30

الذاكرة البصرية وعلاقتها ببعض أبعاد الإدراك البصري لدى عينة من الأطفال المصابين بعرض داون والأطفال العاديين

الكاتب : غؤيب النعاس .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية لبحث في تناول عرض داون من الناحية المعرفية، وبالتحديد وظيفتي الذاكرة البصرية وبعض أبعاد الإدراك البصري من حيث العلاقة بين الوظيفتين لدى فئة الأطفال المصابين بعرض داون والذين تتراوح أعمارهم بين 12 إلى 16 سنة ذوي تخلف ذهني خفيف ومتوسط، وعددهم 45 فردا متواجدين بالمراكز الطبية البيداغوجية، تم مقارنتهم بالأطفال العاديين وعددهم 90 فردا والذين تتراوح أعمارهم بين 06 إلى 12 سنة والمتواجدين على مستوى المؤسسات التربو ية، وذلك من خلال تشخيص نمط إعادة الإنتاج وحضور العناصر الأساسية )الأشكال الأساسية( من الذاكرة البصرية، وتم تطبيق اختبار الذاكرة البصرية للشكل المعقد ) A( والشكل البسيط ) B( لآندري راي، والاختبارات البصرية الفضائية لآندري راي. وبعد استرجاع أوراق الاختبارات وتحليل النتائج إحصائيا، أسفرت الدراسة عن النتائج التالية : -1 وجود علاقة إرتباطية بين الذاكرة البصرية وأبعاد الإدراك البصري لدى الأطفال المصابين بعرض داون. -2 وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التذكر البصري للشكل ) A( بين الأطفال المصابين بعرض داون والأطفال العاديين من حيث نمط إعادة الإنتاج. -3 وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التذكر البصري للشكل ) B( بين الأطفال المصابين بعرض داون والأطفال العاديين من حيث حضور العناصر. The present study aimed to examine the relational between visual memory and some dimensions of visual perceptionin children diagnosed with Down Syndrome, with a class of 45 people with Down Syndrome aged between 12 to 16 years with a light or medium retardation, located at the level of some medical pedagogical centers. Then they were classified to assess the ability to remember visual been 174 compared them to children of ordinary numbering 90 members aged between 06 to 12 years Online and average or slight retardation who were held at the level of educational institutions through the diagnosis pattern of reproduction and the presence of the essential elements (basic shapes) from the visual memory , The study applied test of the visual memory (the complex form (A) and the simple form (B)) by André Ray and The visual space tests by André Ray. After gathering the data and analyzing the results,the study resulted in the following findings : 1- There is correlation between visual memory and the dimensions of visual perception in children diagnosed with Down Syndrome. 2- There is statistically significant differences in remembering visual form (A) in children with Down Syndrome and ordinary children in terms of the pattern of reproduction. 3- There is statistically significant differences in remembering visual form (B) in children with Down Syndrome and ordinary children in terms of the presence of elements that constitute the form.

الكلمات المفتاحية

الذاكرة البصرية - الإدراك البصري - الأطفال المصابين بعرض داون