social and human sciences review مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 12, Numéro 24, Pages 131-162

التسويق الإستراتيجي وتحديد المزايا التنافسية بمجمع صيدال لصناعة الدواء في الجزائر

الكاتب : ساميـة لحـول .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور التسويق الإستراتيجي في خلق المزايا التنافسية في مجمع صيدال لصناعة الدواء بالجزائر. ويتم ذلك من خلال تحديد الأجزاء السوقية والقطاعات الأكثر جاذبية للمجمع، بالإضافة إلى اختيار إستراتيجيات الاستهداف السوقي والمتوقع الأكثر مناسبة له. وأظهرت نتائج الدراسة إمكانية البحث عن المزايا التنافسية في تسعة أجزاء سوقية وارتباطها بمدى جاذبية هذه القطاعات والقدرات التنافسية للمجمع التي تم التحقق منها من خلال تطبيق أساليب تحليل الجاذبية والتحليل التنافسي. كما أكدت نتائج اكتساب المزايا التنافسية التي يمكن تحقيقها من طرف صيدال لمواجهة خطر وتهديدات البيئة التنافسية الحالية وكسب المزايا التنافسية. وأظهرت نتائج تثبيت المزايا التنافسية أنه يمكن تموقع المجمع ومنتجاته بتحديد ميزة التكلفة الأقل للأصناف العلاجية للأمراض غير المزمنة وميزة التركيز على أجزاء سوقية على أساس الجودة للأصناف العلاجية للأمراض المزمنة. The objective of this study is to highlight the role of marketing strategic in the creation of competitive advantage in the complex Saidal (pharmaceutical industry in Algeria). And it is executed by selecting the most attractive market for the complex, and selected targeting strategies and positioning. The results of the study showed the ability to search for competitive advantages in 9 parts market and how they relate to the attractiveness of these sectors and the competitive capabilities of the complex that have been verified by the application of methods of analysis of the attractiveness and competitive analysis. The results confirmed also the acquisition of competitive advantage that can be achieved by Saidal by its potential and capabilities, as a strategic concentration and diversification are the solution necessary needed to face the risk and threats of the current competitive environment and to gain competitive advantages. The results of the fixation of the competitive advantages that it can be the positioning of Saidal and their products can be achieved by identifying advantage of lower cost items non-chronic diseases and market advantage based on the quality of the therapeutic categories of chronic diseases.

الكلمات المفتاحية

التسويق الإستراتيجي، المزايا التنافسية، مجمع صيدال لصناعة الدواء، الجزائر، إستراتيجيات الاستهداف السوقي. القدرات التنافسية للمجمع، البيئة التنافسية ، the role of marketing strategic. the complex Saidal (pharmaceutical industry in Algeria). the quality of the therapeutic categories of chronic diseases.