مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 1, Numéro 1, Pages 90-103
2016-06-01

أهمية الزرع القوقعي المبكر لتنمية اللغة الشفوية والمكتوبة عند الطفل الأصم

الكاتب : سميرة ركزة .

الملخص

إن زرع القوقعة ( أو الحلزون ) وسيلة من الوسائل التي قدمها تطور البحث العلمي في السنوات الأخيرة ، وذلك لمساعدة الصم على تجاوز إعاقتهم، وتسهيل اندماجهم في المجتمع، وهي الاستعاضة عن النظام البشري المعقد لتقنية السمع بنظام جديد يعتمد على جهاز متطور يجمع بين التكنولوجيا البسيطة ومعالجة المعلومات, فهي تزيد من دقة إدراك الصوت لدى الأطفال وتزيد من قدرتهم على الكلام,كما تمنحهم مهارات التواصل مع محيطهم الاجتماعي. جاءت تقنية زراعة القوقعة في الأذن للأطفال الذين يعانون مشاكل سمعية لتكون الحل الأفضل من الأجهزة السمعية المساندة, كونها توفر معلومات صوتية بشكل أفضل, ومن جهة أخرى فهي تساهم في تطوير المهارات اللغوية للأطفال بشكل واضح. على أن يتم زراعة القوقعة في الأذن في مرحلة عمرية مبكرة من أجل أن تتطور المهارات اللغوية عند الأطفال في سن الثالثة والنصف, كما يمكن أن تقارب قدراتهم في هذا المجال قدرات أقرانهم السليمين بحيث يسهل انخراطهم في دور الحضانة ورياض الأطفال بشكل طبيعي.لكن هذا التطور الملفت في المهارات اللغوية لدى الأطفال الذين يعانون من مشاكل في السمع, لن يحدث إلا إذا تم إخضاع الطفل لعملية زرع القوقعة قبل بلوغ سن الثانية, بحيث تصبح مفرداته غنية, كما يستطيع أن يستخدم الجمل الطويلة بشكل متكرر, إلى جانب استعماله للمفردات الغير مألوفة. لكن الكثير من الآباء يبدون مخاوف تجاه إخضاع الطفل لعملية زرع القوقعة, وذلك كونها عملية جراحية في الرأس, بالإضافة إلى أنهم يفضلون أخذ الوقت الكافي لدراسة الخيارات المتاحة أمام الطفل الأصم, التي يمكن أن تعمل على تحسين القدرات السمعية لديه. سنتناول في هذه المداخلة أهمية الزرع القوقعي المبكر وبرنامج التأهيل اللغوي لتنمية اللغة الشفوية والمكتوبة عند الطفل الأصم. Summary: The implant shell (or snail) and of the means provided by the development of scientific research in recent years, in order to help deaf people to overcome their disabilities, and to facilitate their integration into society, which is replaced by the human system complex technique hearing a new system relies on a sophisticated combination of simple technology and processing information, they increase the accuracy of voice recognition in children and increase their ability to speak, and give them the skills to communicate with their social surroundings. The cochlear implant technology in the ear for children with hearing problems to be the best solution to support audio devices, it provides better sound information, on the other hand they contribute to the development of children's language skills and clearly. To be cochlear implant in the ear at an early age in order to develop language skills in children at the age of three and a half, it can also approximate their abilities in this area proper capabilities of their peers so as to facilitate their involvement in nurseries and kindergartens naturally. But this development is interesting in language skills in children who suffer from hearing problems, will not happen unless subjecting the child to a transplant cochlea before reaching the age of two, so that his vocabulary is rich, can also be used long sentences frequently, along with its use of the vocabulary of others familiar. But a lot of parents seem to subdue the child fears of cochlear implants, and the fact that it was in the head surgery, in addition to that they prefer to take the time to study the options available to deaf child, that can work to improve the audio capabilities has We will discuss in this presentation the importance of early cochlear implantation and language rehabilitation program for the development of oral and written language when deaf child

الكلمات المفتاحية

الزرع القوقعي - الطفل الأصم