المعيار
Volume 22, Numéro 1, Pages 329-340

الخطاب الديني في وسائل الإعلام: بين الفعالية والأصالة

الكاتب : لبجيري نورالدين .

الملخص

الخطاب الديني في وسائل الإعلام: حاله وأصالته ملخص: تحاول هذه الدراسة عرض حال الخطاب الديني المبثوث عبر وسائل الإعلام المختلفة، من أجل الوقوف على واقعه، ورصد مجالاته وتحديد وظائفه، إضافة إلى الحديث عن أصالة هذا الخطاب، من حيث التزامه بقواعد الإسلام وأصوله في المحتوى، والأهداف، وشكل العرض، والتنبيه إلى أن أصالته تحتاج إلى قواعد لزيادة قدرته التأثيرية، أي إلى جعله فعالا. ا The Religious Discourse in Media: Its State and its Authenticity Abstract: This study attempts to expose the state of the religious discourse broadcasted through the various media in order to identify its reality and monitor its fields and define its functions; in addition to talking about the authenticity of this discourse, in terms of its commitment to the rules of Islam and its origins in content, in aims and in the form of the broadcast its. Ti also attempts to draw attention to the fact that its authenticity needs rules to increase its influence, i.e. to make it effective.

الكلمات المفتاحية

Religious discourse; Media; authenticity الخطاب الديني؛ وسائل الإعلام؛ الأصالة