دراسات إنسانية واجتماعية
Volume 7, Numéro 1, Pages 185-198
2018-01-16

تمدرس الأطفال الضعاف سمعياً؛ مقاربة ارطوفونية بيداغوجية

الكاتب : حولة محمد .

الملخص

ملخص تهدف هذه المحاولة إلى البحث في الطريقة الامثل والمنهج الخاص بتمدرس الاطفال ذوو الضعف السمعي من خلال العمل على البرنامج التربوي لضعاف السمع في علاقته بمسألة اللغة انطلاقا من بعض الملاحظات لحالات قَدِمَت للفحص الأرطوفوني تعاني من مشاكل في اللغة ناتجة عن الضعف السمعي، وهذا في غياب اضطرابات أخرى مشتركة، بدا ذلك جليا لحظة محاولة اندماجها مع الأطفال المتمدرسين في المدارس العادية. وكافتراضا منا نرى أن هاته المشكل هي راجعة إلى صعوبة تفاعل الطفل الضعيف سمعياً المندمج في المدارس الآبتدائية، مع المنهج المعتمد على مستوى العملية التعليمية، فالبرنامج الدراسي المعتمد يُهمل خصائص وطبيعة قدرات الطفل الضعيف سمعياً من جهة، ولا يهتم كثيرا بطبيعة المحتوى المقدم له من جهة ثانية؛ بمعنى أن البرنامج الحالي التقليدي لا يأخذ بعين الاعتبار شروط العملية التعليمية الموجهة لهذه الفئة باعتبارها عملية اتصال تعتبر اللغة أهمها، تتطلب اخذ بعين الاعتبار موائمتها لاضطراب اللغة والاتصال لدى الضعاف سمعياً. وعليه نحن بصدد اقتراح المنهج الاستعمالي الذي يهتم بالشروط العامة التي يتحقق بها التبادل التعليمي، ويرتكز على العلاقة التفاعلية بين الطفل الضعيف سمعياً ومحيطه الخارجي، ويراعي الوضعية الحالية وطبيعة القدرات الإتصالية للطفل ضعيف السمع موضوع حديثنا، كما يأخذ بعين الاعتبار المحتوى المقدم والوضعية الزمانية والمكانية التي يتم فيها التعليم، إضافة إلى مراعاة طبيعة المحتوى المقدم في إطار علم النفس المعرفي( تحديد ما يخص المفاهيم الأساسية من ما هو متعلق بالمفاهيم الإجرائية). Children with Hearing Impairment: Pedagogic approach to orthophony (speech and language therapy) Abstract The aim of this attempt is to examine the optimal way and methodology for the education of children with hearing impairment through working on the educational program for the hearing impaired in relation to the issue of language, based on some observations of cases presented to the examination of orthophonic problems with language resulting from auditory weakness in the absence of other common disorders , this was evident at the moment of trying to integrate it with the children attending regular schools. As a result of this problem we see that this problem is due to the difficulty of the interaction of the weak child audio integrated into the primary schools with the curriculum which is based on the level of education, the adopted program neglect about the characteristics of the nature of the child's weak voice, on the one hand, and does not care much about the nature of the content presented to him on the other hand: in the sense that the current traditional program does not take into account the conditions of the educational process as a communication process, which is considered the most important language, requires consideration of its adaptation to the language disorder and communication in this category. Therefore, we propose a practical approach that deals with the general conditions in which the educational exchange is achieved and is based on the interactive relationship between the weak child and the external environment and takes into consideration the present situation and the communicative abilities of the hearing impaired child. The subject of our conversation takes into account the presented content, in addition to giving importance to the nature of the cited content in the context of cognitive psychology (identifying basic concepts of what is related to procedural concepts.)

الكلمات المفتاحية

الضعف السمعي؛ المنهج الاستعمالي؛ التفاعل اللغوي؛ معالجة المعلومات؛ العملية التعليمية؛ القدرات اللغوية والمعرفية. Hearing Impairment; The pragmatic approach ; Language interaction ; Information processing ; Educational process ; Language and cognitive abilities.