دراسات إنسانية واجتماعية
Volume 7, Numéro 1, Pages 163-184

مستوى جودة حياة الطالب الجامعي. " دراسة ميدانية على طلبة اختصاص علم النفس".level Of The Student Quality Of Life. Study Led On Students Of Psychology .

الكاتب : تواتي حياة . قريصات زهرة . بلعربي فوزية . بشلاغم يحي .

الملخص

هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى جودة الحياة لدى الطالب الجامعي في اختصاص علم النفس. ولهذا الغرض تم استخدام مقياس جودة الحياة المعّد من طرف تواتي وبشلاغم (2015)، حيث تمت الدراسة على عينة قوامها(211) طالب وطالبة من اختصاص علم النفس من جامعات الجزائرية (مستغانم، تلمسان، باتنة، قسنطينة) تم اختيارهم بطريقة عشوائية. استخدمنا المنهج الوصفي دراسة مسحية. بعد جمع النتائج وتحليلها إحصائيا باستخدام الرزمة الإحصائية) (spss، توصلت إلى وجود فروق دالة في ثلاثة محاور لجودة الحياة وهي (جودة الصحة العامة، جودة الحياة الأسرية ،جودة الحياة الاجتماعية) تعزى لمتغير الجامعة، وعدم وجود فروق في ثلاثة محاور وهي (الجودة الحياة الأكاديمية، السعادة الشخصية، الرضا عن الحياة ، جودة الصحة النفسية). وعدم وجود فروق في مقياس جودة الحياة ككل لدى طلبة الجامعة اختصاص علم النفس تعزى لمتغير الجامعة. ومستوى جودة الحياة عند طلبة علم النفس مرتفع في ستة محاور وهي (جودة الصحة العامة، جودة الحياة الأسرية، الجودة الحياة الأكاديمية، السعادة الشخصية، الرضا عن الحياة، جودة الصحة النفسية)، مستوى متوسط في محور واحد وهو جودة الحياة الاجتماعية. وعليه نوصي بالاهتمام بجودة الحياة الاجتماعية التي تمثل بعد مهم في حياة الأشخاص بما تكتسيه من أهمية في علاقتهم مع الأخر. Abstract : the study aimed to know the level of student life quality belonging to psychology studies. We assumed that the levels of higher education students differ from aplace to an other. For this purpose the life quality scale which was prepared by the student Touati Bouchleghem (2015) was used. The study was led on a sample of (211) students both female and male from psychology speciality belonging to the algerian universities (Mostaganem, Telemcen, Batna, Constantine). They were chosen in arbitrary way. The descritive approach was used for this survey. After collecting and analyzing the results statistically by using the statistical package (spss), it was concluded that there are significant differences in three axes of the life quality (public health quality,the quality of family life, quality of social life) due to the university variable, and the lack of differences in three axex : (academic life quality, personal happiness, life satisfaction, mental or psychological health quality) and absence of differences in modul of life quality at whole for higher education students speciality of psychology due to the university attributed. The life quality level for students of psychology is higher in six axes (public health quality,the quality of family life, academic life quality, personal happiness, life satisfaction, mental or psychological health quality), medium level in one axe social life quality. Therefore we recommend to pay more attention to the social life qualitywhich represent an importatnt dimension in the life of people in their relationships with the Other.

الكلمات المفتاحية

جودة الحياة؛ الطالب؛ اختصاص علم النفس . life quality ; student ; psychology speciality