social and human sciences review مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 16, Numéro 33, Pages 7-20
2015-12-01

Les Modalités D’enseignement - Apprentissage Du Compte Rendu Scolaire Etat Des Lieux

Auteurs : Messaoud Kahlat .

Résumé

The school account is a discourse of reformulation and of compaction in which the writer thinks about initially given knowledge. However, these different know-how are taken in charge neither in the suggested activities by the teachers who often focus the attention on paratextual criteria and/ or the way ideas are presented in the source text. Thus, they remain very far from the cognitive linguistic procedures that the writer needs to master to write an account. التقرير الدراسي هو عبارة عن إعادة صياغة نصية يستعرض من خلالها المحرر معارفه المكتسبة قبليا، غير أن الكتب المدرسية و الأنشطة التي يقترحها الأساتذة لا تولي اهتماما كافيا للمهارات الواجب توافرها في المحرر. إذ غالبا ما ينصب اهتمامهم على معايير شبه نصية أو على طريقة عرض الأفكار في النص المصدر عوضا عن الدعائم المعرفية واللغوية التي يجدر بالمحرر اكتسابها لكتابة تقارير مماثلة.

Mots clés

report, comprehension, reformulation, compaction, production. التقرير الدراسي، إعادة الصياغة، الفهم، بناء المفاهيم، التحرير