social and human sciences review مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 14, Numéro 29, Pages 181-206
2013-12-01

نظـام تعلّـم العلوم الرياضـية من خلال النمـاذج العقليـة

الكاتب : السعيد يحياوي .

الملخص

تعلّم المعارف أو المهارات الرياضية هو أن يتّخذ المتعلّم القرارات ويغيّر ما يقوم به – من اكتساب المعارف وأداء المهارات المطلوبة – عن طريق إضفاء معنى عليه. وباعتبار أن النماذج العقلية للمتعلّم هي التي توجّه كل أفعاله، بما فيها تعلّمه، فإنّ التعلّم يشكِّل ويعيد تشكيل هذه النماذج العقلية. يهدف هذا البحث إلى التعرّف على تعلّم العلوم الرياضية كـ"نظام"، والتعرّف على التأثير الإيجابي والسلبي للنماذج العقلية في هذا النظام التعلّمي. وقد توصّل البحث إلى أن هناك علاقة بين مفهوم "النظام" ونظريات التعلّم، وأنّ المتعلّم للعلوم الرياضية يحتاج لفهم نماذجه العقلية واختيار المناسب منها ودعمها من خلال أربع مبادئ: الحذف، البناء، التحريف، والتعميم، مع الحذر من مختلف صور موانع هذه النماذج من التعلّم للعلوم الرياضية. Learn the knowledge or skills of the sport is to take the learner's decisions and change what he is doing - to acquire knowledge and skills required performance - by giving it meaning. Given that the mental models of the learner are driving all of his actions, including learning, the learning is reshaping these mental models. This research aims to identify the sports science learning as a "system", and to identify the positive and negative impact of mental models in learning this system. The research found that: there is a relationship between the concept of "system" and theories of learning, and learner Sports Science needs to understand the mental models and choose the right ones and supported through four principles: deletion, construction, alteration, and generalization. With caution from various forms of contraception such models of learning to sports science.

الكلمات المفتاحية

نظـام تعلّـم العلوم الرياضـية. النمـاذج العقليـة. the mental models. the sports science learning