مجلة البحوث التربوية والتعليمية
Volume 5, Numéro 9, Pages 203-225
2016-06-30

واقع التربية التحضيرية من وجهة نظر المعلمين

الكاتب : مليكة بكير .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع التربية التحضيرية من وجهة نظر المعلمين من حيث كشف مدى توفير البنية التحتية البشرية والمادية وتحقيقها لأهداف التربية التحضيرية. واستخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وقد تم تعديل وتوزيع استبيان مكون من 13 سؤالا و 8محاور على عينة قصدية من المعلمين والمعلمات لقطاعي الرويبة والرغاية وبلغت 31 معلم ومعلمة. وللإجابة على فرضيات الدراسة تم استخدام أساليب إحصائية تمثلت في التكرارات والنسب المئوية. وقد أظهرت النتائج مايلي: - يتم إسناد الأقسام التحضيرية للمعلمين بطريقة اختيارية. - عدم تنظيم مختلف التكوينات للمعلمين المكلفين بأقسام التربية التحضيرية قبل استلام مهامهم. - يوجد توافق بين برنامج التربية التحضيرية ومتطلبات سن الطفل. - يوجد توافق بين برنامج التربية التحضيرية والحجم الساعي. - يتوفر ميدان تطبيق التربية التحضيرية على هياكل وظيفية (القاعة واسعة، القاعة مضاءة) ولا يتوفر في هياكل أخرى (مكان خاص للقيلولة، مساحة خضراء). - لا تتوفر الأقسام التحضيرية على فضاءات مدروسة علميا. - عدم توفر وسائل مادية ملائمة لتطبيق برنامج التربية التحضيرية. - يوجد تقويم للنشاطات في ميدان التربية التحضيرية. Abstract The present study aimed to identify the reality of preparatory education according to the teachers view. Furthermore, it investigated the range in providing human and material infrastructure in order to achieve preparatory education goals. In this study researcher uses analytic descriptive method and the questionnaire of which included 13 question and 8 axes is modified and distributed in intented sample which consists 31 teachers from rouiba and reghaia sector.Also,The reseacher used Statistical methods like frequencies and percentages to analyze the results which show the following: -The assignment of preparatory classes for teachers is made in selective way. -No organizing various formations for teachers charged by preparatory Education classes before assuming their missions. -There is adjustment between the preparatory education program and the requirements of the child's age. -There is adjustment between the preparatory education program and the time volume. -preparatory education requires functional structures(wide hall, Illuminated hall)and no provide in other structures (a special place for a nap, Green area). -No provide preparatory classes of spaces studied scientifically. - There is no available material means to implement preparatory education program. -There is an evaluation of activities in preparatory education.

الكلمات المفتاحية

التربية التحضيرية، المعلم