مجلة البحوث التربوية والتعليمية
Volume 6, Numéro 12, Pages 273-297
2017-06-30

تقدير الذات وعلاقته بالدافعية للتعلم لدى الدارسات بأقسام محو الأمية (دراسة ميدانية)

الكاتب : العيد قــــــرين . براهيم براهمي .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين تقدير الذات والدافعية للتعلم لدى الدارسات بأقسام محو الأمية، وباستخدام المنهج الوصفي وتطبيق مقياس دافعية التعلم، من إعداد "يوسف قطامي" سنة (1989) ومقياس تقدير الذات إعداد حسين عبد العزيز الدريني وآخرون (1985)، على عينة من الدارسات بأقسام محو الأمية. قوامها (48) متمدرسة بثلاثة ابتدائيات. بولاية المسيلة، خلال السنة الدراسية (2015-2016). أظهرت النتائج ما يلي: -وجود علاقة ارتباطية دالة بين مستوى تقدير الذات ومستوى الدافعية للتعلم لدى الدراسات بأقسام محو الأمية، حيث بلغت قيمة معامل الارتباط (0.71). -وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى الدافعية للتعلم بين الدراسات بأقسام محو الأمية في ضوء متغير السن. -وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى تقدير الذات لدى الدراسات بأقسام محو الأمية في ضوء متغير السن. فسرت النتائج في ضوء ما أسفر عنه التراث السيكولوجي والتربوي والدراسات السابقة في الموضوع، وتوجت الدراسة في الأخير بجملة من المقترحات. ●Abstract: The present study aimed to detect the relationship between self-esteem and learning motivation to students In literacy sections, by using the descriptive approach and application of the learning Scalemotivation,ofYousef ketani (1989),and the self-esteem scale of "Hesin Abd el aziz el derini and others (1985) on asample of literacy students sections composed of 48 students in 3 primary schools, in the province of " Msila " during the school year (2015 - 2016) .The results showed the following: -The existence of relationship between self-esteem level and learning motivation level among students in literacy sections. - The existence of statistically significant differences in the level of learning motivation among students in literacy sections according to the variable of age. - The existence of statistically significant differences in the level of self-esteem among students in literacy sections in the light of the age variable. -The results were explained in the light of the psychological and educational heritage and previous studies. and finally the study was culminated by a set of proposals.

الكلمات المفتاحية

الدافعية للتعلم، تقدير الذات، محو الأمية، الدارسات بأقسام محو الأمية