مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية والاقتصادية
Volume 7, Numéro 1, Pages 250-269

الضوابط الموضوعية للعقد التوثيقي الوارد على العقار الوقفي. The Objective Controls Of The Documentary Contract On The Waqf Property.

الكاتب : عبد المالك رقاني.

الملخص

الملخص: حاولنا من خلال هذه الورقة البحثية تسليط الضوء على هذه الضوابط – الضوابط الموضوعية- والتي يطلق عليها غالباً (الشروط)، محاولين في ذلك الحرص على متلازمات الدراسة القانونية المتمثلة في المزج بين أحكام المشرع، وأراء الفقهاء، واجتهادات القضاة، مؤكدين على التزامات الموثق القانونية ومبرزين الدور البالغ والهام الذي يلعبه من خلال التقصي والتحقق من شروط الواقف من جهة، وشروط العقار الموقوف من جهة أُخرى. وعلى هذا الأساس فقد تطرقنا في الفرع الأول إلى الضوابط الموضوعية الخاصة بالواقف، في حين خصصنا الفرع الثاني للضوابط الموضوعية الخاصة بالعقار الموقوف. The abstract: In this paper, we have tried to shed the light on the objective controls, which are often called: conditions, trying to take care of the legal study syndicates that combine the legislator provisions, jurists opinions and , the jurisprudence of the judges, stressing the obligations of the legal notary by emphasizing the very important role that he plays During the investigation and verification of the waqif (benefactor) conditions on one hand, and in the other hand the conditions of the property.And upon this basiswe have dealt with section of the substantive controls on positions, while the second section we have devoted the substantive controls to the seized property.

الكلمات المفتاحية

الضوابط الموضوعية؛ الرُّشْدُ؛ الحَجْرُ؛ التحديد؛ التعيين؛ الضرر المحض. objective controls maturity; selection; appointment; pure damage.