مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية والاقتصادية
Volume 7, Numéro 1, Pages 178-202

انعكاس تعدّدية صفة الناقل البحري للبضائع على نظام المسؤوليّة (على ضوء قواعد هامبورغ وروتردام والتّشريع البحري الداخلي) (the Reflection Of The Multiple Quality Of Maritime Carrier Of Goods On The Liability Regime (in Hamburg And Rotterdam Rules And Internal Maritime Legislation

الكاتب : أمينة بورطال.

الملخص

من المشاكل التي يثيرها النقل البحري الدولي للبضائع مسؤولية الناقل خاصّة ببروز ظاهرة تعّدد النّاقلين نتيجة عجز الناقل المتعاقد ضمان تنفيذ عمليّة النّقل إلاّ بتدخّل الناقل الفعلي أو الناقلين المتعاقبين الّذين يسألون عن المرحلة الّتي نفّذوها أو بالتّضامن مع الناقل الأصلي الذي يسأل أيضا بصفته وكيل بالعمولة للنّقل. والجديد في قواعد روتردام أنّها وسّعت مجال مسؤولية الناقل التي تمتدّ للطّرف المنفّذ البحري one of problems raised by international shipping is the liability of the carrier, especially in light of the phenomenon of multiple carriers, As a result of the inability of the contracting carrier to guarantee execution of the transport only by the intervention of the actual carrier or the successive carriers who asking about the phase carried out by him or in Solidarity with the original carrier who will be asked as commissioner. The new of Rotterdam rules, expand liability that extends to maritime performing party

الكلمات المفتاحية

صفة الناقل؛ الطّرف المنفّذ؛ المسؤولية ؛ المختلط. quality carrier; performing party; responsibility; mixed