مجلة الحضارة الإسلامية
Volume 18, Numéro 2, Pages 261-276
2017-12-27

التصنيف العلمي للموضوعات بين التحقيق والتحكّم –تخريج الفروع على الأصول أنموذجا- The Scientific Classification Of Subjects Between Investigation And Improvisation - "linking The Branches To Its Roots" - As A Model

الكاتب : قلالش عمر .

الملخص

من أسبق المطالب التي على الباحث أن يحصّلها في بداية أي بحث هو: تحديد الإطار العلمي وتمييز الحقل الفني الذي ينتمي إليه الموضوع قيد البحث؛ هل هو مصنَّف في: علم 'أصول الفقه' متفرِّع عنه؟ أم هو تابع لعلم 'الفقه' مندرج تحته؟ أم هو مرتبط بعلم 'المقاصد' متعلِّق به؟ أم هو خادم لعلم 'الحديث' متطوِّر عنه؟.. أم هو غير تابع ولا خادم لأي نوع من هذه الأنواع؛ فيُصنَّف حينئذ على أنه "علم قائم بذاته، مستقلّ بنفسه"، وفي هذا السياق من الضرورة بما كان أن يلجأ الباحث إلى المقاييس العلمية، ويحكِّم المعايير الموضوعية من أجل الاهتداء إلى تصنيفٍ علميٍّ محقّقٍ صحيح للموضوع قيد الدراسة، فلا يكون تصنيفا عشوائيا مبنيا على الادّعاء والتشهّي، ومن النماذج عن الموضوعات التي تكاثرت تصنيفات الباحثين حوله موضوع 'تخريج الفروع على الأصول'؛ بين من يصنِّفه على أنه تابع لعلم 'أصول الفقه' مشتقٌّ منه -وهو الصحيح على التحقيق-، وبين من يلحقه بعلم 'أسباب الخلاف' ينسِبه إليه، وبين من يردّه إلى علم 'الفقه'، وبين من لا يميّز بينه وبين "القواعد الفقهية" و"الأشباه والنظائر"، وبين من يذهب أبعد من ذلك كلّه فيصنّفه على أنه: "علم قائم بذاته مستقلّ بنفسه"، فيما أن تصنيفه العلمي على التحقيق الذي خلص إليه البحث هو أنه: منسوب إلى علم 'أصول الفقه'، متفرّع ومتطوِّر عنه، تابع وخادم له، فــــ 'تخريج الفروع على الأصول' ليس إلا منهجا خاصَّا في كتابة أصول الفقه وإعادة صياغتها في طابعها العملي التطبيقي الفروعي، بعيدا عن التجريد والتنظير الذي اصطبغ به علم 'أصول الفقه' في مرحلة من مراحل تاريخه. :the summary One of the researcher's top priorities for undertaking research is: to determine the scientific framework and identify the specific area in which the subject is being discussed; is it classified in the "the science of the Fundamentals of the Jurisprudence" branch' out from it? Or is it a continuation of the science of "Jurisprudence" 'alfqh'; fall under it? Or is it belongs to the science of "Sharia Purposes" 'mqasd el Sharia'; relate to it? Or is the servant of the science of 'El Hadith'; sophisticated about it, Or is it neither a server nor folower for any of these types? So it is classed as "a science itself existing, independently by itself" .., In this context, it is important that the researcher relies solely on scientific standards and applies mostly objective criteria to order to find a valid scientific classification of the subject under study; correct and true, while the subject to be studied should not be randomly classified according to the trend or influence. the subject of "Linking the branches to one's roots" 'tkhryj alfrwe ala el ossouwl' is among the examples of subjects that the classifications of researchers differed enough; There are those who classify it under ' Fundamentals of Jurisprudence' 'Ossoul el Fiqh'; derived from it - and this is the correct classification -, on the other hand there are also those who classify it under the science of 'The Causes of Disagreement' "Asbab el Khilaf el Fiqhi"; the others classify it with the "Jurisprudence" "Fiqh"; And between those who do not distinguish between it and the "Rules of Judiciary" "El Kawaiid el Fiqhiya", or between him and "El Achbah wa Nadaiir". and among those who go further than all this d classify it as the subject of "Link the branches to its Roots" "Tkhryj el Frwe Ala el Ossoul"a science based on itself independent and autonomous, Indeed 'Tkhryj el Frwe ala el Ossoul 'is only attributed to the science of the "Principles of Jurisprudence"' Ossoul el Fiqh 'Derived and Belongs to it, it is just a particular method in the writing of "Principles of Jurisprudence "'Ossoul el Fiqh', and reformulate it in a practical way, Far from abstraction and theorizing, under which was written 'Osouwl el FIqh' at a time in its history

الكلمات المفتاحية

تخريج؛ أصول؛ فروع؛ الفقه؛ الانتماء؛ التمييز؛ التصنيف؛ التخصّص؛ الفن؛ المنهج؛ .. Linking; origins; branches, jurisprudence; affiliation; discrimination; classification; specialization; art; curriculum; determine