دراسات معاصرة
Volume 1, Numéro 2, Pages 10-17
2017-06-30
الكاتب : عقاق قادة .
الملخص: هل استطاع النقد العربي المغاربي المعاصر في انفتاحه على النقد الغربي، تجاوز مستوى التلقي النظري، وتحقيق ذلك المزج المنشود بين مفاهيم النظريات المتبناة ـ وهي كثيرة ومتنوعة ـ وبين النص العربي الذي تقاربه وفق أطروحاتها؟ وهل استطاع هذا النقد الوصول إلى الحد الذي ذابت فيه الفواصل بين (النظرية) وبين (النص)؟ وما مصداقية المقاربات التي أتاها هذا النقد، وفق هذه النظريات المستوردة، والتي حاول من خلالها ـ بحماس زائد أحياناـ إثبات فعاليتها وإبراز قدرتها على تفكيك مختلف النصوص العربية ؟ هل وضعُ اليد على بعض مستويات النص، والتوفيق في تعيين بعض مكوناته ـ وفق نظرية معينة ـ يعني النجاح في القبض على جوهره وخباياه ودلالاته؟ والذي هو- فيما نعتقد- هدف كل تحليل موفق. هذا ما سنحاول تفحصه في هذا المقال من خلال التركيز على التحليل السيميائي للحكاية الشعبية في النقد المغاربي المعاصر وفق التوجه الغريماسي تحديدا، من خلال تقديم قراءة نقدية لنموذجيين تطبيقيين، حازا نوعا من التخصص والإضافة، فضلا عن بعض الرواج. Abstract : Can contemporary Maghreb Arabic criticism, in its openness to western criticism, go beyond the level of theoretical reception and achieve the desired coherence between the notions of adopted theories-numerous and varied-and the Arabic text analyzed according to Their approaches? And can this criticism happen at the threshold where the boundaries are dissolved between theory and text? What is the credibility of the approaches that this criticism brings along imported theories, and wants through which - with excessive enthusiasm - to approve their effectiveness and demonstrate their ability to deconstruct the different Arabic texts? Will get hold of a few levels of the text and correctly determine some of its components-following a definite theory-that is, success in achieving determining its meaning and its deep and surface structures? And that - in our conviction - the purpose of any analysis. All this we try to prove in this research paper by focusing on the semiotic analysis of the popular tale in contemporary Maghrebian criticism from Greimas's point of view through the exhibition of a critical reading of two models Practices that have realized not only the specificity but the celebrity as well
النقد العاصر، التراث العربي، النقد المغاربي، السيميائية
حمداوي سعيدة
.
ص 761-778.
فاضل دلال
.
ص 473-491.
فرطاس سميرة
.
ص 871-906.
زعيط فريحة
.
لحمر فيصل
.
ص 249-274.