الخطاب
Volume 12, Numéro 25, Pages 27-39
2017-05-01

Histoire Et Fiction Dans à Quoi Rêvent Les Loups ? De Yasmina Khadra

Auteurs : Assam Malha .

Résumé

ياسمينة خضرا مؤلف جزائري ذائع الصيت، تُرجمت رواياته إلى عدّة لغات. اسمه الحقيقي هو محمد مولسهول، ضابط في الجيش الجزائري، شارك في محاربة الإرهاب، ترك المؤسسة في عام ألفين ليتفرغ للكتابة الأدبية. تندرج أعمال ياسمينة خضرا في سياق سياسي معين، مما يجعل القارئ يتموضع بين موقفين متضادين: التأرجح بين تحليل واقع معيشي، وإنتاج تخييلي بالمعنى الدقيق للكلمة. يقتصر اهتمامنا على تحليل رواية بماذا تحلم الذئاب (1999) التي وظفت فضاءات ذات مرجعية واقعية مرتبطة بالمأساة الجزائرية في فترة التسعينات وعلى الرغم من ذلك فهي عمل فني وفق مفهوم النص الموازي لجيرار جنات. تتحدد إشكاليتنا حول هذه الرّواية والقراءة المزدوجة التي تقترحها (قراءة تخييلية/قراءة واقعية) كالآتي: - ما هي الآليات التي يتوسل بها المؤلف للانتقال من التاريخ إلى التخييل؟ - وما أثر هذا الانتقال على القارئ؟ كلمات مفاتيح: التاريخ، الواقع، التخييل . Abstract: History and Fiction in the novel What Wolves Dream Yasmina Khadra Successful author translated into several languages, yasmina khadra of his real name Mohamed Moulessehou is no longer to be presented. An officer in the Algerian army, he participated in the fight against terrorism, the institution he left in two thousand to dedicate himself to his vocation writing, he chose to do French. Morituri reveals it to the general public. The work of Yasmina Khadra is part of a particular political context, so the reader is tapped between two diametrically opposed positions insofar as the latter sees herself hearing between the analysis of a real lived that is identifiable and that of d A fictional production in the strict sense of the word. It is therefore at the threshold of our research that we must question the notion of fiction in its epistemological meaning and in its distanced view of reality in order to account for the extent of the fictitious composition that structures the works of Yasmina Khadra. Our attention will be limited to the analysis of a novel Wolf Dreams that exploit the referential spaces within which is traced the Algerian tragedy of the nineties. However, the paratexte according to Gérard Genette specifies that it is an artistic production signed by an author. It is around this novel and the double reading that he proposes (Reading fictional / factual reading) that articulates our problematic: -what are the superior processes the author uses to pass from history to fiction? -By passing from history to fiction, what effect does it seek to produce on the reader? Based on the notions History / Fiction, we will see commentary through the course of the character Nafa walid, it slips from a real space to a fictional space. For more information, please visit our website. Gérard Genette, John Searle, Jean-Marie and Philippe Lejeune, which makes our analysis a multidisciplinary approach.

Mots clés

--