الناصرية
Volume 8, Numéro 1, Pages 331-348
2017-06-01

الاضرابات العمالية في المؤسسات التربوية بين المطالب والتحقيق ّ الاستاذ الثانوي نموذجا ّ

الكاتب : موساوي فاطمة . جيلاني كوبيبي معاشو .

الملخص

اﻟﻣﻠﺧص: ﺗﺄﺗﻲ ﻫذﻩ اﻟدراﺳﺔ ﻟﺗﺑﯾن ﻣدى ﺗﺄﺛﯾر اﻹﺿراب ﻛﺎﺣﺗﺟﺎج ﻧﻘﺎﺑﻲ ﻟدى أﺳﺎﺗذة اﻟﺗﻌﻠﯾم اﻟﺛﺎﻧوي واﻟﺗﻘﻧﻲ ( الكنابست ) ﻟﺗﺣﻘﯾق اﻟﻣطﺎﻟب اﻟﻣﻬﻧﯾﺔ، في ظل وجود وسائط أخرى كالتفاوض والحوار وﻟﻠوﻗوف ﻋﻠﻰ ﺗﺻورات اﻟﻣﺣﺗﺟﯾن وﻣﻌرﻓﺔ ﻫﺎﺗﻪ اﻟﻣطﺎﻟب التي تكررت في عدة محاضر وتعتبر بالنسبة إليهم حقوق مشروعة فرضتها الظروف والتغيرات التي يشهدها المجتمع الجزائري على كافة المستويات الاجتماعية والاقتصادية ، اﻋﺗﻣدﻧﺎ ﻋﻠﻰ ﺗﻘﻧﯾﺔ اﻟﻣﻘﺎﺑﻠﺔ ﻣﻊ خمسة عشر (15)أﺳﺗﺎذا ﻣن ﺛﻼث (03) ﺛﺎﻧوﯾﺎت ﺑوﻻﯾﺔ ﻣﻌﺳﻛر، وكذا الحضور مع هؤلاء النقابيين خلال مناقشتهم لتلك المكاسب التي لا طالما ناضلوا من أجلها، وﻣن ﺟﻣﻠﺔ ﻣﺎ ﺗوﺻﻠﻧﺎ إﻟﯾﻪ : - أن اﻹﺿراب ﻫو اﻟوﺳﯾﻠﺔ اﻟوﺣﯾدة ﻟﺗﺣﺳﯾن اﻟوﺿﻌﯾﺔ اﻟﺳوﺳﯾو ﻣﻬﻧﯾﺔ ﻟﻸﺳﺗﺎذ والحل الأساسي في ظل اتباع سياسة الهروب والتماطل من طرف الوزارة الوصية، ﻓﺎﻹﺿراب اﻟﯾوم أﺻﺑﺢ ﻓﻌﻼ عقلانيا واﻋﻲ ﯾﻌﺑر ﻣن ﺧﻼﻟﻪ اﻷﺳﺎﺗذة (اﻟﻔﺎﻋﻠﯾن اﻻﺟﺗﻣﺎﻋﯾﯾن ) ﻋن ﻣطﺎﻟﺑﻬم، بوضع خطة استرايجية لتغيير قواعد اللعبة واستغلال هامش الحرية المتاح لوضع قواعد جديدة واعادة ترتيب قواعد السلطة وﻫذا ﻣﺎ ﻋﺑر ﻋﻧﻪ اﻟﻣﺑﺣوﺛﯾن (اﻹﺿراب ﻻ ﻣﻔر ﻣﻧﻪ)، ﻛﻣﺎ وﻗﻔﻧﺎ ﻋﻠﻰ أن ﺗﺣﻘﯾق اﻟﻣطﺎﻟب المهنية ﻻ ﯾﺣد ﻣن ظاهرة (اﻹﺿراب )، ﻧظرا ﻷن اﻟﻣﺟﺗﻣﻊ ﻓﻲ دﯾﻧﺎﻣﯾﻛﯾﺔ ﻣﺳﺗﻣرة.فالتحولات التي يشهدها المجتمع الجزائري من ارتفاع القدرة الشرائية وغلاء المعيشة جعلت الحقوق المهنية تتماشى مع تلك التحولات. ولهذا ارتأينا تقديم هذه الدراسة وفقا للعانصر التالية: الملخص بالغة العربية وباللغة الانجيلزية، مقدمة، تحديد المفاهيم، كرونولوجيا الاضراب في المؤسسات التربوية، الاجراءات المنهجية، الاضراب كحل لتحقيق المطالب المهنية، خاتمة، قائمة المراجع. اﻟﻛﻠﻣﺎت اﻟﻣﻔﺗﺎﺣﯾﺔ: اﻟﻣطﺎﻟب؛ اﻷﺳﺗﺎذ اﻟﺛﺎﻧوي؛ اﻹﺿراب؛ التفاوض؛اﻟﻧﻘﺎﺑﺔ اﻟﻌﻣﺎلية. Abstract: This study comes to show the extent of the impact of the strike as a protest union among teachers of secondary and technical education (cnapcet) to achieve the demands of the professional, in the presence of other media Kaltfawd and dialogue and to find out the perceptions of protesters and knowledge of these circumstances demands repeated in several minutes of and considered for them legitimately imposed conditions and changes in the rights of Algerian society at all social and economic levels, we relied on the interview technique with fifteen (15) teachers from three (03) techinical state camp, as well as the audience with these cash Beyene during the discussion of those gains are not as long as they struggled for, and among other things we came up with: - The strike is the only way to improve the situation socio-professional tetchier of basic solution under the following escape and procrastination by the ministry commandment policy, Valadharab today really has become a rational and conscious crosses through which teachers (social actors) about their demands, develop a plan Astregih to change the rules of the game and exploit the margin of freedom available for the development of new rules and to rearrange power bases. this was expressed by respondents (the strike inevitable), as we stood to achieve professional demands of the phenomenon is not limited (the strike), because society in debt Mstmrh.valthullac witnessed by the Algerian society of high purchasing power and the cost of living in line with professional The rights of those transformations. That is why we decided to provide this intervention according to the following Aanasr: Abstract extremely Arabic language Alangelzah, introduction, define concepts, chronology strike in educational institutions, procedures methodology, the strike as a solution to achieve professional demands, a conclusion, statement of references. Key words: Demands; secondary teachers; strike; negotiation; union laborl.

الكلمات المفتاحية

اﻟﻛﻠﻣﺎت اﻟﻣﻔﺗﺎﺣﯾﺔ: اﻟﻣطﺎﻟب؛ اﻷﺳﺗﺎذ اﻟﺛﺎﻧوي؛ اﻹﺿراب؛ التفاوض؛اﻟﻧﻘﺎﺑﺔ اﻟﻌﻣﺎلية.