حوليات جامعة قالمة للعلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 10, Numéro 1, Pages 1-14
2016-03-31

The Importance Of The Icts In The Development Of Cultural Tourism: A Comparative Study Between Algeria, Tunisia, And Morocco

Authors : Hamdi Houda .

Abstract

Abstract: The present paper aims at examining the importance of the ICTs in the development of cultural tourism in Algeria. This will be tackled mainly by comparing and contrasting Algeria, on the one hand, with Tunisia and Morocco on the other: two neighboring countries where tourism industry is much more developed. The comparative perspective adopted will help us highlight the cultural potential of Algeria, and the effects linked to the (non)use of the ICTs regarding their increasing importance in the sector. In this regard, the paper will focus on aspects linked to two major dimensions: 1) accommodation and 2) National Tourism Offices Websites. Such analysis allows highlighting some of the drawbacks that contribute in hindering the development of tourism, and that accordingly need to be assessed and revised if Algeria is willing to secure a place in a highly competitive and fast growing sector. Résumé: Le présent article tente d’examiner l’importance des TIC dans le développement du tourisme culturel en Algérie. Le sujet sera principalement abordé en comparant et en contrastant l’Algérie, d’un côté, la Tunisie et le Maroc d’un autre : deux pays voisins ou l’industrie du tourisme est beaucoup plus développée. L’approche comparative adoptée nous aidera à mettre en lumière le potentiel culturel en Algérie, et les effets liés à la (non) utilisation des TIC ; cela en considérant leur importance croissante dans le secteur. A cet effet, l’article examinera des aspects liés à deux dimensions majeures: 1) Hébergement 2) Sites des Offices Nationaux de Tourisme. Cette analyse permettra de soulever certaines défaillances qui contribuent à freiner le développement du tourisme, et qui doivent ainsi être évaluées et révisées si l’Algérie ambitionne de se réserver une place dans un secteur hautement compétitif et en constante évolution. ملخص: تسعى هذه الورقة البحثية إلى البحث في دور تكنولوجيا الإعلام و الاتصال في تنمية السياحة الثقافية في الجزائر، و ذلك من خلال المقارنة و المقابلة بين الحالة الجزائرية من جهة و الحالتين التونسية والمغربية من جهة أخرى: أي البلدين الجارين اللذين يمتلكان سياحة ثقافية أكثر تطورا بكثير. و سيمكننا منظور المقارنة من إبراز إمكانات الجزائر الثقافية و الآثار المترتبة على (عدم) استخدام تكنولوجيا الإعلام و الاتصال بالنظر إلى أهميتها المتزايدة في قطاع السياحة. في هذا الصدد، ستركز هذه الورقة على بعدين رئيسين: 1)الإيواء 2)المواقع الإلكترونية للديوان الوطني للسياحة في البلدان المعنية بالدراسة، و هما البعدان اللذان سيمكننا تحليلهما من أن نضع يدنا على العوائق التي تحول دون تطور السياحة و التي يجب بالنتيجة إزالتها إن أرادت الجزائر أن تقتطع لنفسها مكانا في قطاع تشتد فيه المنافسة و يتطور بوتيرة متسارعة.

Keywords

Cultural tourism, comparative study (Algeria, Tunisia, Morocco), ICTs, accommodation, National Tourism Offices Websites. Tourisme culturel, étude comparative (Algérie, Tunisie, Maroc), TIC, hébergement, Sites des Offices Nationaux de Tourisme. السياحة الثقافية – الدراسة المقارنة ( الجزائر، تونس، المغرب) – تكنولوجيا الإعلام و الاتصال الإيواء، المواقع الإلكترونية للديوان الوطني للسياحة.