دراسات لسانية
Volume 1, Numéro 4, Pages 78-101

قراءة وتقويم في مكانة الإعجاز ضمن مقرر تدريس علوم القرآن والبلاغة في الليسانس والماستر

الكاتب : حسيبة حسين .

الملخص

الملخص: تتناول هذه الدراسة النظر في البرامج الخاصة بتدريس الإعجاز اللغوي للقرآن الكريم من خلال مقرر علوم القرآن-البلاغة بالنسبة للسنة الأولى ليسانس وكذا مقرر الإعجاز اللغوي للقرآن لطلبة الماستر. كما تعدّ هذه الدراسة إطارا تقييميا للمحتوى والمنهج بغرض الوقوف عند النقائص من أجل تصحيحها وبناء منهج يقوم على أساس علمي حديث الغرض منه تنمية مهارات الطالب اللغوية وتكوينه تكوينا إيجابيا من خلال الوقوف عند الإعجاز. Abstract: This study deals with the consideration of the special programs to teach linguistic miracle Holy Qur'an through the decision-science rhetoric for the first Bachelor of the Year, as well as linguistic miracle of the Quran course for students of the Master. This study is also a framework for evaluation of the content and curriculum in order to stand at the shortcomings in order to correct them and build a curriculum based on the scientific basis of modern purpose is the development of language skills and the student composition positive configuration through a stand at the miracle.

الكلمات المفتاحية

Decision;Qur'an Sciences; a program; Curriculum ; Configuration;scientific foundations;مقرر ; الإعجاز; علوم القرآن;برامج;منهج التكوين;الأسس العلمية