مجلة الإبتكار والتسويق
Volume 1, Numéro 1, Pages 179-200
2014-01-15

البيئة الاقتصادية والسياسية وأثرها على التسويق الدولي

الكاتب : الجيــار عطيـه .

الملخص

يعتبر التسويق المجال الحيوي و المثير و المتصل بالواقع و الحياة اليومية ، فهو يمثل أحد التحديات المعاصرة للأعمال و الأنشطة الحكومية سواء على النطاق المحلي أو الدولي . فلم يعد التسويق يقتصر على البيع و الدعاية فقط بل أصبح نشاطا متكاملا يتسم بالتعقيد و يحتاج إلى أصول و مبادئ علمية لوضع الإستراتيجيات الفعالة و اتخاذ القرارات المبنية على الرؤية الثاقبة و التحليلية للفرص التسويقية المتاحة ، و القوى البيئية المؤثرة و الموارد المتاحة و خاصة في هذه السنوات الأخيرة حيث أصبح التسويق عنصرا حاكما و أساسيا في نمو و نجاح مؤسسات الأعمال و في ظل المنافسة الشديدة التي تتطلب الكفاءة و الفعالية و تبني إستراتيجية تسويقية تنافسية و الصمود أمام كافة المتحديات . و تزايدت أهمية التسويق على النطاق المحلي و الدولي و أصبح يمثل أحد عوامل التطور و التقدم على مستوى الأعمال و مستوى الاقتصاد الوطني و الدولي . فالمتتبع لحركة المنافسة الدولية يجد أن سر نجاح المؤسسات هو تبني أنظمة تسويقية متطورة مكنتها من الوصول إلى ما هي عليه الآن من قدرات إنتاجية و تصديرية غزت العالم كله بمنتجاتها وفي ظل التغيرات العالمية فإن معظم المؤسسات الدولية الصناعية منها و الخدمية تتعامل في أداء أعمالها مع ظروف بيئية تتسم بالديناميكية وسرعة تغيير اتجاهاتها الحالية وتبني توجهات عديدة بشأن مجالات أعمالها . و يمثل هذا البحث محاولة لإبراز كيفية مواجهة التحديات البيئية الاقتصادية والسياسية المختلفة على التسويق في ظل عالم متغير . Marketing is considered vital area, interesting and related to reality and everyday life, it represents a contemporary challenges for business and government activities both on the domestic or international scale. It is no longer marketing is limited to sales and advertising, but also became active integrated is complex and needs to be assets and scientific principles to develop effective strategies and make decisions based on the vision and analytical opportunities for marketing available, and environmental forces influencing and available resources, especially in these years Last where he became marketing element governor and integral role in the growth and success of the business and in light of the intense competition that requires efficiency and effectiveness and a competitive marketing strategy and withstand all the problems. And increased the importance of marketing on a local scale, international, and has become a one of the factors of development and progress on the business level and the level of the national and international economy. The observed movement of international competition finds that the secret of the success of the institution is to adopt systems marketing sophisticated enabled them to have access to what they are now productive capacity and export invaded the whole world with its products in the light of global changes, most international institutions including industrial and service dealing in the performance of its business with environmental conditions are dynamic and quickly change the current trends and the adoption of several trends on the areas of its business. This research represents an attempt to highlight how to meet the economic and environmental challenges of the various political marketing in a changing world

الكلمات المفتاحية

البيئة الاقتصادية - البيئة السياسية -التسويق الدولي-البيئة الدولية