مجلة الإبتكار والتسويق
Volume 1, Numéro 1, Pages 89-104
2014-01-15

الدور الحكومي في تشجيع الابتكار التسويقي

الكاتب : الطنبور رامز .

الملخص

إن الابتكار في عالم الاعمال أصبح اليوم حالة ملحة يسعى إلى بلوغها العديد من المؤسسات. ومن الواضح أن سيادة روح الابتكار في المؤسسة تنعكس على حالة الابتكار التسويقي فيها حيث يشكّل جزءاً من كل. هو الانعكاس الطبيعي لحالة الابتكار التي تعيشها المؤسسة. ومن المعلوم أن المجال التسويقي هو من أكثر المجالات منافسة بين المؤسسات، ويزداد أهمية مع عولمة الاقتصاد وفتح الأسواق وانتقال المنافسة من المحلي إلى الدولي. مما يزيد من صعوبتها وشدًة احتياجها للابتكار التسويقي في سبيل التميّز.تبحث هذه الورقة البحثية عن الدور الحكومي في تشجيع الابتكار التسويقي، بينما يبدو النشاط التسويقي للوهلة الأولى لصيقاً بالقطاع الخاص الذي يخوض غمار المنافسة والسعى لتحقيق الربح، وليس من المألوف أن تقوم الحكومات بذلك Innovation in the world of business, nowadays, has become an urgent situation in which many foundations seek to attain. It is clear that the sovereignty of the spirit of innovation at the foundation is reflected on the innovation marketing situation where it constitutes a part of a whole. And it is a natural reflection of the state of innovation experienced by the foundation. And it is well known that the marketing domain is among the most competitive fields between institutions, and is growing in importance with the globalization of the economy, the opening of markets and the transition of competitiveness from local to international levels, which increases its difficulty and intense need for marketing innovation for the sake of excellence. This research document seeks the governmental role in encouraging innovation marketing, as the marketing activity seems, at first glance, attached to the private sector that in the midst of the competition and strives to make profit, which in return is not expected to be done by governments, since it is not meant for them to compete originally, as they offer service and care for the citizen through their role as nurturing and responsible governments apart from the objective of achieving profit and financial gain.

الكلمات المفتاحية

الابتكار - التسويق - الدور الحكمومي - الابتكار التسويقي