دراسات وأبحاث
Volume 6, Numéro 17, Pages 23-50
2014-12-15

اتجاهات معلمين التربية البدنية نحو دمج الطلبة المعاقين حركياً في حصة التربية البدنية

الكاتب : علي محمد الصمادي .

الملخص

ملخص الدراسة هدفت هذه الدراسة للتعرف على اتجاهات معلمين التربية الرياضية للمرحلة الأساسية نحو دمج الطلبة المعوقين حركياً في حصة التربية مع الطلبة العاديين, ومن أجل ذلك تم توزيع استبيان يقيس اتجاهات معلمين التربية الرياضية نحو دمج الطلبة المعوقين حركياً مع الطلبة العاديين في حصة التربية الرياضية (مقياس ريزو) ، وقد اشتمل الاستبيان على اثني عشر فقرة لتحديد اتجاة المعلمين . وقد تكون مجتمع الدراسة من معلمين ومعلمات التربية الرياضية للمرحلة الإساسية في مدارس مديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الاولى والبالغ عددهم (192) منهم (107) معلمة و (85) معلم . توصلت الدراسة إلى أن اتجاهات المعلمين سلبية نحو دمج الطلبة المعاقين حركياً مع الطلبة العاديين في حصة التربية الرياضية ، وإن هناك فروق ذات دلالة احصائية في الاتجاهات بين المعلمين والمعلمات نحو دمج الطلبة المعوقين حركياً في حصة التربية الرياضية ولصالح المعلمات . Abstract Physical Educators teachers Attitudes mingling the motor handicapped Student in the Physical Education course This study aimed to clarifying the Physical Educators teacher’s attitude towards integrating motor handicapped students in the physical education class with normal students in the elementary schools in the governmental schools in Zarqa according to the physical education teacher’s variables. The study society includes (192) teachers (male 85, female 107). The Rizzo attitude scale is used as a tool to get information about the physical educator's attitude toward individuals with disabilities (PEATID) III. The study concludes that the attitudes of the teachers are generally negative towards integrating motor handicapped students in the elementary schools; it also shows a statistical differences among the males and females towards integrating motor handicapped students at the physical education class. The females were more active.

الكلمات المفتاحية

اتجاهات معلمين التربية الرياضية الطلبة المعوقين حركياً