مجلة الإبتكار والتسويق
Volume 2, Numéro 1, Pages 129-152
2015-01-15

تأثير عناصر التسويق الابتكاري في الممارسات المؤدية للنجاح التسويقي دراسة استطلاعية لآراء عينة من مديري منظمات الأعمال في إقليم كردستان العراق - محافظة دهوك أنموذج

الكاتب : درمان سليمان صادق .

الملخص

تسعى الدراسة الحالية إلى تحديد تأثير متغيرات بُعد التسويق ألابتكاري المتمثلة ب(تطوير إستراتيجية تكنولوجيا التسويق ، إيجاد قيمة الزبون ، رفع قيمة الموارد، المخاطرة المحسوبة، التخيل ألابتكاري، الإبداع المستدام) في الممارسات المؤدية إلى النجاح التسويقي، دراسة استطلاعية لآراء عينة من مديري منظمات الأعمال في محافظة دهوك. وتتمحور مشكلة الدراسة حول قلة الاهتمام بمتغيرات بُعد التسويق ألابتكاري من قبل إدارات المنظمات المبحوثة والتي تعاني من نقص في خصائص معينة من الابتكار في مجال الأنشطة التسويقية لاسيما في مجال الممارسات التسويقية المؤدية إلى النجاح التسويقي مما يؤدي إلى البقاء ضمن إطار تقليدي في طرح منتجاتها، وهذا بحد ذاته يُعد تهديد يواجه المنظمة في ظل التغيرات السريعة التي تشهدها بيئة أعمال اليوم. لذا تهدف الدراسة إلى التعرف على طبيعة علاقات الارتباط والتأثير بين بعدي الدراسة وتشخيص واقع الحال بما يخص بعدي الدراسة. The study attempts to specify the effect of demotions Creative marketing (development of marketing strategy, creating value for customers, increase the value of resources and calculated risk, innovation, imagination and creativity) in practices leading to marketing success, It is an exploratory opinions of a sample of managers of organizations business in Duhok Governorate. Study on problem-lack of creative marketing elements care by those organizations and departments that are deficient in certain properties of innovation in marketing activities and in particular in the field of marketing practices leading to marketing success leading to stay within the traditional framework in their products, and this itself is a threat to the organization under the rapid changes in today's business environment. So the study aims to identify the nature of the link relationships and impacts between the dimensions of the study, and the study adopted a set of hypotheses, subcommittees and of link relationships and impacts between innovative marketing dimensions variables and variables the dimensions of marketing success. The study aims to show how the organizations do these works in Duhok governorate for the concept of Creative marketing and how it reflexes on doing their Successful marketing. Furthermore, this study aimed to make clear that the researchers are familiarized with the Creative marketing and how it affects on doing the Successful marketing .

الكلمات المفتاحية

الابتكار التسويقي - النجاح التسويقي Marketing Creativity - MarketingSuccess