مجلة الإبتكار والتسويق
Volume 2, Numéro 1, Pages 99-128

مستودعات البيانات كأداة لتميز القرارات التسويقية في منظمات الأعمال عرض تجارب ناجحة لبعض المؤسسات العالمية

الكاتب : لحول سامية . يونس مهرة .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى إبراز مساهمة مستودعات البيانات في تميز القرارات التسويقية بمنظمات الأعمال. ويتم ذلك من (warehouse خلال التعرف على علاقة نظم المعلومات التسويقية بالميزة التنافسية وكيفية اتخاذ القرارات التسويقية الصائبة، بالإضافة إلى الوقوف على دور مستودعات البيانات، باعتبارها أداة لنظم المعلومات التسويقية، في تميز القرارات بمنظمات الأعمال. كما سيتم التعرف على مجموعة من تجارب بعض المؤسسات العالمية الناجحة ضمن هذا المحور. وأكدت النتائج المستخلصة من البحث مساهمة مستودعات البيانات في تميز القرارات التسويقية باعتبارها تجمعات هائلة من البيانات تقاس بالتيرابايت الناتجة عن معاملات كبيرة تقوم بها منظمات الأعمال وتربط ما بين نظامها الأساسي والنظم الفرعية. وبذلك، أثرت مستودعات البيانات على طرق تصميم واتخاذ القرارات من خلال دورها في المعالجة الاستفسارية باستخدام لغة التي OLAP بالإضافة إلى المعالجة التحليلية الآنية ،SQL المعالجة المهيكلة تهدف إلى دعم الاستعلامات المباشرة اللازمة لأنظمة دعم القرار. كما أكدت نتائج تجارب بعض المؤسسات العالمية أن استخدام الابتكار في نظم المعلومات التسويقية من خلال مستودعات البيانات يؤدي إلى تميز القرارات التسويقية في منظمات الأعمال. This research work aims to show that the Data Warehouse has made the marketing systems distinguishable aspects in business organizations. That said, it must be noted, one is able to see the relation between the marketing information systems and the competitive advantage, as well as to look at the correct marketing decisions. Additionally, given that it is tool in marketing information systems, Data Warehouse is such that it makes the decisions the most distinguishable aspects in business organizations decisions. Relatedly, the research work seeks to document how such tool has been a successful and efficient in experiments conducted in some international companies. The research findings showed that marketing decisions are characterized by the use of Data Warehouse, which is a set of huge amount of data measured by Tera-Byte resulting from great transactions utilized by business organizations. Moreover, it relates between its major system and sub-systems. Thus, the Data Warehouse influenced the design methods and decisions making such that it has a major role in both the Query Processing Language (QPL) using the Structure Query Language (SQL) and Online Analytical Processing (OLAP), which seeks to support the information crucial for decision support systems. Also, the case studies of some international companies showed that the use of innovation in marketing information systems by means of Data warehouse leads the marketing decisions to be distinguishable aspects in business organizations.

الكلمات المفتاحية

مستودعات البيانات- القرارات التسويقية- نظم المعلومات التسويقية- الميزة التنافسية data warehouses - marketing decisions - marketing information systems - competitive advantage