مجلة الإبتكار والتسويق
Volume 2, Numéro 1, Pages 53-76
2015-01-15

تنمية مهارات القيادة الإدارية ودورها في تنفيذ استراتيجية المنظمة دراسة حالة المؤسسة العامة للصناعات النسيجية بدمشق

الكاتب : سحيمي فايزة . صحراوي بن شيحة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور تنمية مهارات القيادة الإدارية في عملية التنفيذ الإستراتيجي، في المؤسسة العامة للصناعات النسيجية بدمشق وريفها، وتناولت 06 أبعاد لتنمية مهارات القيادة الإدارية(برامج تنمية مهارات القيادة الإدارية،مهارات التمكين،مهارات الاتصال، مهارات التحفيز، مهارات تفعيل ثقافة القيم المشتركة للمؤسسة ومهارات إدارة الاجتماع)، وأربعة أبعاد لعوامل عملية تنفيذ الإستراتجية(ترجمة الإستراتيجية إلى خريطة قابلة للتنفيذ، نمط الإدارة، مدى ملائمة الهيكل التنظيمي لعملية التنفيذ الإستراتيجي وأخيراً الأنظمة المرافقة لعملية التنفيذ الإستراتيجي). تمثلت عينة الدراسة في جميع مدراء المستويات الإدارية الثلاثة (إدارة عليا، إدارة وسطى،إدارة مباشرة) بالمؤسسة العامة للصناعات النسيجية بدمشق وريفها، يبلغ عددهم 270 مدير، حيث قمنا بتوزيع استبيان صمم لهذا الغرض على كافة هذه الشركات القاطنة بدمشق وريفها البالغ عددها 08 شركات بالإضافة إلى المؤسسة العامة بدمشق، وتم الاعتماد في نهاية المطاف على 231 استبانه قابلة للتحليل ما يعادل نسبة 85,55 % من مجموع الاستبيانات الموزعة. The purpose of this study was to investigate the role of developing leadership skills in the process of strategic implementation, in the public company for Textile Industries at Damascus and its countryside. And dealt with six dimensions to the development of leadership skills, namely: programs to develop leadership skills, empowerment skills, communication skills, motivation skills, promoting a culture of shared values of the organization skills and management the meeting skills. And dealt also with four dimensions of the strategic implementation of practical factors: the translation of the strategy map can be implemented, management style, the adequacy of the organizational structure of the process of strategic implementation, and finally systems that accompany the process of strategic implementation. A sample study, all the directors of administrative levels of the three (senior management, middle management, directly management) at the public company for Textile Industries at Damascus and its countryside, where there are 270 Directors, where the researcher distributed questionnaire designed for this purpose on all of these companies residing in Damascus and its countryside's eight companies in addition to the Public Institution, at Damascus, was used in the eventual identification of 231 of the analysis are equivalent to 85.55% of the total questionnaires distributed.

الكلمات المفتاحية

مهارات القيادة الإدارية،القيادة الإدارية ، عملية التنفيذ الاستراتيجي، الإدارة الإستراتيجية leadership skills, leadership, strategy implementation,management strategic