مجلة الإبتكار والتسويق
Volume 2, Numéro 1, Pages 9-36
2015-01-15

الابتكار في مجال ترويج الأنشطة والفعاليات الرياضية دراسة ميدانية في نادي دهوك الرياضي

الكاتب : الديوه جي أبي سعيد أحمد . يعقوب المهتدي منذر خضر .

الملخص

إن الأنشطة والفعاليات الرياضية منتجات تقدمها المنظمات الرياضية شأنها شأن أي منتج تقدمه المنظمات الإنتاجية والخدمية، فهي منتجات تجمع بين السلعة والخدمة في آن واحد. إن مخرجات الأندية الرياضية اليوم لا تقتصر على الترفيه وقضاء أوقات الفراغ، بل تعدى ذلك لتدخل في عالم الصناعة، وتقدم دعمها للاقتصاد الوطني، إذ لها من الأهمية الكبيرة في تمويل المشروعات الإستراتيجية الحالية والمرتقبة والتي من شأنها أن تفعّل من الحركة الرياضية والاقتصادية، والحد من البطالة، وتوظيف الفئة الشبابية في مجالات مختلفة، فضلاً عن تأصيل العلاقات الاجتماعية والاقتصادية بين دول العالم، وأيضاً زيادة الوعي الثقافي بين أفراد المجتمع الواحد. إن مفهوم الابتكار - ولاسيما الابتكار الترويجي - بدا واضحاً في العديد من الأندية الرياضية ولاسيما تلك التي تمتلك الموارد الكبيرة، والتقنيات الحديثة، والخبرات الفنية والإدارية، فهي تسعى نحو التميز في تقديم منتجاتها المتمثلة بالأنشطة والفعاليات الرياضية من خلال إدخال التحسينات المستمرة، ليظهر المنتج بإطار جديد يلائم حاجات الجمهور الرياضي ورغباته، فضلاً عن الاستفادة من تراكم المعلومات والخبرات في مجال تسويق تلك المنتجات واختيار الوسيلة الفاعلة للترويج عنها. The Sports activities and products offered by Sports organizations, like any product offer production and service organizations, they are products combine the goods and services at the same time. The outputs of sports clubs today not only for entertainment and leisure, but exceeded in order to enter in the world of industry, and lend their support to the national economy, because of its great importance in the financing of strategic projects current and projected that that will do the economic movement, and the reduction of unemployment and employment Category youth in various fields, as well as consolidating the social and economic relations between the countries of the world, and also to increase cultural awareness among members of the same society. The concept of innovation, especially innovation catalog was apparent in many of the Sports Clubs, particularly those that possess considerable resources, and Technologies, expertise and management, they seek to excellence in providing products of the activities and sporting events through the introduction of continuous improvements, the product shows the framework of a new fit the needs of public sports and desires, as well as benefit from the accumulation of information and experience in the Marketing of these products and choose effective way to promote it. This research and through the methodology, and the theoretical framework and field highlights the reality of the availability of innovation in the field of promotion activities and sporting events in Duhok Sports Club and support it, and to address the obstacles that surround the process of innovation and marketing promo.

الكلمات المفتاحية

الابتكار والمزيج الترويجي Innovation and Mix Promotion.