القضـــــاء والقــــــدر | ASJP

RECHERCHES
Volume 11, Numéro 2, Pages 188-218

القضـــــاء والقــــــدر

الكاتب : تيتواح يـوسف,

الملخص

إن موضوع القضاء والقدر في الدين الإسلامي هو الركن السادس من أركان الإيمان ، وقد تنازع الناس في هذا الموضوع منذ القديم وتناولته كل الأديان والملل والفلسفات وهو مضوع شائك ذو حدين، ونحن هنا لانتناوله بالنظرة الفلسفية الباحثة عن ماهية الخير والشر ، أو نتنازع في القدر ،بل نتناوله بمفهوم شرعي كما ثبت في الأصول الإسلامية حيث قال تعالى : { ما أصاب من مصيبة في الأرض ولا في أنفسكم إلا في كتاب من قبل أن نبرأها إن ذلك على الله يسير ، لكيلا تأسوا على ما فاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم والله لا يحب كل مختار فخور }" سورة الحديد الآيتان 22 ـــ 23 " ، وجاء في الحديث الصحيح عن عمران بن حصين رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : " كان الله ولا شيء غيره ، وكان عرشه على الماء ،وكتب في الذكر كل شيء، وخلق السموات والأرض " رواه البخاري في باب القدر . ــ وقد التبس الأمر على بعض الناس في شأن هذه الكتابة المسبقة في علم الله الأزليف استسلموا لما سطر في الكتاب ـــ اللوح الحفوظ ــــ واعتبروه قدرا محتوما فلاينفع معه عمل ولا سبب ما دامت كل الأمور قد أبرمت قبل خلق الإنسان وخلق كل الكون فهذا فهم سقيم لأمر القضاء والقدر. وهنا يرد الإشكال الحقيقي في الموضوع ـــ والذي يحاول المقال الإجابة عنه ـــ ذلك الفهم الذي لايميّز بين العلم بمعنى الإخبار والكشف لكل شيء في علم الله الأزلي وقد أخبرنا الله به لنؤمن به, كما قال تعالى: {ألم تعلم أنّ الله يعلم ما في السماء والأرض إنّ ذلك في كتاب إنّ ذلك على الله يسير } "سورة الحج الآية 70" .وهذا العلم خاص بالله تعالى لأنه أحاط بكلّ شيء علما ويعلم الأمور قبل أن تقع وذلك من كمال ألوهيته وربوبيته فالله تعالى الحكيم لم يرد إنسانا مجبورا أبدا, وإلّا لماذا جعل له العقل ووهب له القدرة والإرادة والاختيار وأمره ونهاه وبعث الله له الرسل وأنزل عليه الكتب وخاطبه وكلّفه؟ وأمّا معنى يهدي من يشاء ويضلّ من يشاء الذي يتمسك به بعض المسرفين على أنفسهم ولا يفهمونه ضمن السياق القرآني العام فهو خاضع لموضوع الهداية العامة والهداية الخاصة, فالهداية العامة هي هداية الدلالة التي بذلها الله تعالى الحكيم الرحيم لجميع خلقه , فأعطى لهم العقل الذي يميز بين النفع والضر وبين الخير والشر, وبعث الأنبياء والرسل وأجرى على أيديهم الخوارق التي تدل على أنّهم رسل الله, وأنزل الكتب التي ترشد إلى الحق وآخرها القرآن المعجزة الخالدة فمن صدّق بهؤلاء الرسل يشرح الله صدره وقلبه للهداية الخالصة وهي هداية الإيمان والتمكين ومن كذّب هؤلاء الرّسل من البداية لا يزوده الله بهذه الهداية الخاصة لأنه رفض الهداية العامة. والمثالان في ذلك هما: أبو بكر الصديق رضي الله عنه الذي صدّق بالرسول فشرح الله صدره للإيمان, وأبو لهب الذي كذّب الرسول فأضلّه الله ولم يمكّنه من الهداية الخاصّة لأنّه ردّ الهداية العامة, كما قال تعالى:{ وأمّا ثمود فهديناهم فاستحبوا العمى على الهدى فأخذتهم صاعقة العذاب الهون بما كانوا يكسبون }"سورة فصلت 17الآيتان18" والله لا يظلم الناس أبدا فهو الغني عن الخلق ولكنّ الناس هم الذين يردون الحقّ باختيارهم ويقعون في سوء العذاب بما كسبت أيديهم, قال تعالى:{ إنّ الله لا يظلم الناس شيئا ولكن الناس أنفسهم يظلمون }" سورة يونس الآية 44" .وعلى ضوء ما سبق نفهم أيضا قوله تعالى:{ وما أرسلنا من رسول إلا بلسان قومه ليبين لهم فيضل الله من يشاء ويهدي من يشاء وهو العزيز الحكيم }سورة إبراهيم الآية 4" .فالهداية والضلال على حسب موقفهم من رسلهم وقال تعالى:{ فلما زاغوا أزاغ الله قلوبهم والله لايهدي القوم الفاسقين}" سورة الصف جزء من الآية 5 " وهكذا نفهم مراتب القضاء والقدر في العقيدة الإسلامية وهي: سبق علم الله تعالى لكلّ الأشياء قبل خلقها, وكتب تعالى وقدّر كيف تكون الأشياء, وشاء الله تعالى كيف تكون الأمور, وكل الخلق من الله تعالى فمنه الإيجاد والإمداد فهو سبحانه خلق المادة والزمان والمكان وخلق للإنسان العقل ووهب له الطاقة, وفي توجيه هذه الطاقة من الإنسان إلى الفعل يظهر الاختيار والحرية الإنسانية وعليه يكون الجزاء, فالله تعالى منزه عن ظلم الإنسان فلا يأخذه بما لا يفعل ويكسبه بحريته كما جاء فيقوله تعالى: { كلّ امرئ بما كسب رهين } " سورة الطور جزء من الآية 21" وقال تعالى أيضا:{ من عمل صالحا فلنفسه ومن أساء فعليها ثم إلى ربكم ترجعون}" سورة الجاثية الآية 15" . وفي العقيدة الإسلامية يجوز الاحتجاج بالقدر وينفع صاحبه إذا فعل معصية فندم وتاب منها وترك المعاودة إليها, وإذا عاتبه أحد يقول: قدّرها الله واستغفر الله على ما كان, فهنا أخبر بالحق والصدق وتبرّأ من الحول والقوة كما حاجّ موسى آدم عندما أكل من الشجرة فهذا القول دليل على اعتقاد الإنسان بعلم الله للأمور منذ الأزل قبل خلق كل شيء. ولكن لا يجوز الاحتجاج بالقدر في الحال والمستقبل كالذي يقيم على المعصية أو يترك الواجب ثمّ يقول هذا مكتوب عليّ ولا مفرّ منه، لأنّه لا يعلم الغيب، ومثل الذي يستمر في المعصية فيحتجّ مصوّبا لسلوكه ولا يريد تركها, لأنّ الشرع نهى عن ترك العمل والمكوث على ما كتب الله في الأزل. The theme of fate and destiny in Islam is the sixth of the pillars of faith. People have alwaysargued about this subject,and it became the center of interest in all religions and sects and philosophies.Il this small work we are neither going to study this subject from a philosophical point of view nor arguing about the predestination. In fact, we are going to study it from a pure religious perspective, as Allah says in the Quran “no calamity befalls on the earth or in yourselves but is inscribed in the book of decrees, before we bring it into existence, verily that is easy for Allah. That you may neither grieve over that (good) which is lost to you, no exult because of that which He has granted you. Allah has no love for all those who are haughty and boastful” Al Hadid 22-23. And as it is in the Hadith of Imran ibn Hussien that the prophet “peace be on him” said:“there was Allah and nothing were. And his throne was on water, and he wrote in the book everything and he created the heavens and the earth” narrated by El Bukhari, book of predestination. It has confused some people the matter of the pre-writing in Allah’s eternal knowledge, so they surrendered to what is written in the book and considered it an inevitable fate, and so nothing that one can do, since everything is set long before mankind was created. And of course this is a morbid understanding to the predestination. Here, given the real confusion on the subject, which the article tries to answer to, that understanding that does not distinguish between the knowledge viz news and disclosure of everything in the eternal knowledge of Allah that He has told us in order to believe in Him,as Allah says in Sourate Al Hajj, verse 70 : “Do you not know that knows whatsoever is in the heavens and the earth? Surely this in a book, and, indeed, this is easy for Allah”. This knowledge is proper for Allah, He is above everything and he knows matters before they happened, and this from the perfection of His divinity and lordship.Allah The Clement did not want a forced man, otherwise why make his mind and gave him the ability and the will and choice and ordered him and forbade him and sent him prophets and revealed to him the books and spoke to him and cost him? The meaning of the guidance, Allah guides some of them to the right path and misguides the others, which is the argument of some ignorant. They didn’t understand the meaning of general guidance and proper guidance. As for the meaning of “He guides whom He wills and leads astray whom He who adhered” to by some prodigals themselves do not understand it within the generalQuranic context, is subject to public guidance andprivate guidance; thus public guidance is theguiding significancethat Allahthe Merciful made for all his creation, and so he gave them the mind that distinguishes between benefit and harm, and between good and evil, and sent prophets and messengers and had their hands on the paranormal that indicate they are messengers of Him, and revealed books that guide to the right; and the most recent, the Quran the timeless miracle. And so, the one that ratifiesthese messengers, Allah opens his chest and his heart for pure guidance; a guiding faith and empowerment. And the one that doesn’t believe these messengers from the beginning, Allah will not provide him with this special guidance because he refused to general guidance. The examples in this are: Abu Bakr, may Allah be pleased with him who believed the Prophet so Allah opened chest to faith, and Abu Lahab, who didn’t believe the Prophet so Allah did not enable him to special guidance because it rejected the general guidance, as He says: “As far Thamud, we gave them guidance, but they preferred misguidance to guidance so the scourge of the humiliating punishment seized them on account of the deeds they had done” Sourate Fussilat verse 17. Indeed, Allah never oppress people, He is needlessto the creation, but the people who are rejectingthe right path by their own choice and they fall in poor suffering because of the doing of their hands, Allah says: “Allah does not oppress the people nothing but people wrong themselves”Sourate Yunus, verse 44. In light of the foregoing, we understand also the verse: “And We sent no messenger but ( he spoke) in the language of his people so that he might make (all our messages) clear to them, then Allah misleads whom He wills and guides whom He wills. And he is All-Mighty, the All-Wise” Sourate Ibrahim verse 4. Therefore, their guidance or misguidance is ruled by their position towards their messengers, and the Almighty said: “but when they deviated from the right course, Allah let their hearts deviate, for Allah guides no transgressing people to success” Sourate As-Saff, part of verse 5. And so on, we understand the degrees of the predestination in the Islamic doctrine, namely: Allah’sknowledge preceded all the things before they were created, and Allah wrote and assessed as how things are, and He willed how matters would be, and all the creation are from Him, thus from Him comes the creation and the supply, for He created matter and time and space and the human mind and gave him energy, and in the way that human channels this energy to the act, reviles the choiceand the freedom, and upon that there is a penalty. Allah doesn’t oppress human, thus He doesn’t punish himfor what he doesn’t do, and earns him with his freedom as stated in the verse: “Every soul stands pledged for his own deeds” Soutare Al-Tur part from verse 21, He also says: “He who does good, does it for his own soul and he who does evil shall befall him. For, after all you will be brought back to your Lord.” Sourate Al-jathiya verse 15. In the Islamic doctrine, the predestination may be invoked as an excuse that benefits the owner if he did a sin and repented of it and leave the recidivism, and if someone reproaches him, he says:Allah has projected it and I ask forgiveness of Allah for what had happened, and hereby, he speaks truth and honesty and therefore discharged from strabismus and strength. And this saying is evidence of the belief of the knowledge of Allahto all matters since eternitybefore the creation of everything. But it must not be invoked as much in the in the present and in the future like the one resides in sin or leaves the orders, then say this written in my destiny and thereis no escape from it, because he does not know the unseen, and the likesof that who lasts into sin and use it to make excuses correcting his bad behavior, and does not want to leave the sins, because Shara forbade quitting work and staying on what Allah wrote in eternity.

الكلمات المفتاحية

كل شيء بقضاء وقدر


Titre de la revue
RECHERCHES
Online ISSN
Domaines
  • Law
  • History
  • Religious studies