مجلة الشريعة والاقتصاد
Volume 2, Numéro 3, Pages 167-187
2013-06-01

الدَّعوةُ إلى الله تعالى، وارتكازُها على مقاصِد الشريعة

الكاتب : عبد الرحيم بن غاشي .

الملخص

إنّ الدعوةَ إلى الله تعالى هي الدعوةُ إلى دِين الإسلام، عقيدةً وشريعةً، وهي تتطلبُ مِن الداعي إليها أن يكونَ على بصيرةٍ بمقاصدِ الشّرع وقواعدِه الكلّيّة؛ فإنّ المتأمِّلَ في سيرة إمام الدّعاة، نبيّنا محمّدٍ صلى الله عليه وسلم، يجد أنّها كانت تَقصِد إلى تحقيق غاياتِ الشريعة وأسرارها بما يُناسب المقام؛ فقد كانت دعوتُه عليه الصلاة والسلام تَهدف إلى حفظ الدِّين في أغلب مناحي الحياة، وتُقدِّمه على غيره من الضروريات، ثُم ترمي إلى حفظ النفس بعد ذلك؛ لأنها هي القائم بهذا الدِّين، وكانت تَتخيَّرُ من الوسائل والأساليب ما يَجعلُ المكلَّفَ يَنعَمُ بتوحيد ربّه سبحانه دون مشقّة غالبة أو حَرَج مستديم، كما كانت تَتَغيَّى نشْرَ مكارم الأخلاق ومحاسن العادات التي تُعبِّر عن انتظام حال المجيبين لهذه الدعوة. The traditional canon of Islam is that its sacred texts consist of fixed principles of beliefs, laws (Shari’ah) and doctrine (Aqida), all combined in an overall unified framework. Muslim scholars expended great effort to understand the goals and objectives of Islamic law, or Maqasid al-Shari’ah as an evidently important theme of the Shari’ah, and they observed that all the Islamic laws aim at preserving and protecting five major necessities, namely religion, life, progeny, intellect and property (wealth). Thus, the prophethood of Muhammad (Peace be upon Him) designed itself so as to protect the benefits of Shari’ah. Most importantly, Maqasid al-Shari’ah had frequently directed the general orientation of the Islamic Call (Da’awa) as the latter’s top necessities were to preserve and protect both religion and human life. Besides, the Islamic Da’awa sought to remove severity and hardship and encouraged gentleness and fair dealing to attain perfection in every aspect of human life.

الكلمات المفتاحية

الدَّعوةُ؛ مقاصِد الشريعة؛