Annales de l’université d’Alger
Volume 31, Numéro 1, Pages 457-486
2017-06-01

تقويم تدريس مدرسين التربية البدنية و الرياضية بالتعليم الثانوي للجمهورية اليمنية كما يراها الموجهون- المدرسين- التلاميذ

الكاتب : دحان العقبي عادل أحمد .

الملخص

هدفت الدراسة إلى معرفة الواقع الحقيقي لمستوى التعليم لمادة التربية البدنية والرياضية بالجمهورية اليمنية عن طريق أخذ أراء الموجهينو المدرسين، والتلاميذ ومن أجل الإجابة على الأسئلة التالية: ماهي حقيقة واقع تدريس التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم الثانوي كما يراها الموجه و المدرس والتلميذ ؟ و لهذا الغرض فرضنا أن واقع تدريس مادة التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية كما يراها : الموجه، المدرس، والتلميذ غير ناجحة وغير فعالة بالجمهورية اليمنية ومن أجل هذا تم الدراسة على عينة 50 موجه 75 مدرس، و500 تلميذ من أقسام الطور الثانوي اختيرت بشكل عشوائي من مجتمع ثانويات أمانة العاصمة اليمنية ومحافظة المحويت ولهذا الغرض استخدمنا طريقة المقياس المتمثل في الاستمارة وتم حسابها بالنسب المؤوية واستخدم كا2 لحساب المقياس المقدم للموجهين والمدرسين والتلاميذ وهي حالة تتميز بصدق و بعد جمع النتائج و معالجتها توصلنا إلى أن واقع تدريس التربية البدنية والرياضية غير ناجح وغير فعال في الجمهورية اليمنية ولهذا قد أوصينا بتكوين مدرسي التربية البدنية والرياضية، جعل مادة التربية البدنية والرياضية من ضمن المواد الأساسية في التعليم الثانوي و توفير الأدوات المناسبة لتأدية النشاط الرياضي . The study aimed to find out the true reality of the level of education to physical education and sports Republic of Yemen by taking the opinions of mentors, and teachers and students and to answer the following questions: What is the truth and the reality of teaching physical education and sports in secondary education as seen directed and teacher and pupil? And for this purpose we assume that the reality of teaching Alabdnah and physical education at the secondary level as seen: directed, teacher, and the student is successful and ineffective Republic of Yemen and for this study was a sample of 50 prompt .75 teachers and 500 pupils from the phase sections secondary randomly selected from high schools Yemeni capital secretariat of the society and Mahwit province and for this purpose we used the method of the scale of the form and calculated percentages and used Ka 2 to calculate the scale provided to mentors and teachers and students and is a condition characterized by honestly and after collecting the results and processed reached that the reality of teaching physical education and sports is unsuccessful and ineffective in the Republic of Yemen and for this I had recommended configures education teachers physical and sports, making the material physical education and sport from within the basic materials in secondary education and the provision of appropriate tools to perform physical activity.

الكلمات المفتاحية

التقويم – التدريس - مدرس التربية البدنية و الرياضية- التربية البدنية والرياضية. Calendar - a physical education teacher and Riadih- of Physical Education and Sports.