مجلة الإبتكار والتسويق
Volume 4, Numéro 1, Pages 34-50
2017-01-15

Les Neurosciences Au Service Du Marketing - Etat De L’art Et Cas Pratique

Auteurs : Bezzaoucha Chahinez Fadia . Salah Elyas .

Résumé

For more than a decade, neuroscience teams up with marketing from which rises an emerging discipline: "Neuromarketing". Neuromarketing is based on advances in neuroscience techniques on observing consumers brain activity with different stimuli: (poster / advertising spot, packaging, brand, design, logo, etc.). This leads to a better understanding of the cerebral mechanisms linked to the purchasing behaviors. The main goal of this paper is to present a detailed state of the art on Neuromarketing, including its main cerebral investigation techniques and the most relevant empirical studies carried nowadays لأكثر من عشر سنوات، تم اشتراك تقنيات علم الأعصاب بعلم التسويق مما أدى إلى ظهور علمحديث : "التسويق العصبي" ، الذي يساهم في معرفة ما يفكر فيه الدماغ البشري عند ملاحظته لمختلف المحفزات التجارية : ( إشهار، تغليف منتوج، علامة تجارية، تصميم ، شعار،الخ)،مما يؤدي إلى فهم آليات عمل دماغ المستهلك الكامنة وراء سلوكه الشرائي. الهدف من هدا المقال هو تقديم لمحة عامة عن التسويق العصبي، من خلال التطرق لأهم تقنيات الكشف عن الوظائف الدماغية وكذا التجارب الميدانية الناجحة التي أجريت لحد الآن.

Mots clés

Neurosciences, neuromarketing, investigation techniques, cerebral fonctions. علم الأعصاب، التسويق العصبي، تقنيات الكشف، الوظائف الدماغية،.