مجلة الإبتكار والتسويق
Volume 4, Numéro 1, Pages 327-347
2017-01-15

محددات الابتكار في المنتج -دراسة قياسية على بعض المؤسسات الجزائرية

الكاتب : فروي رمزي . جناس مصطفى .

الملخص

الابتكار والتغيير التكنولوجي هو عاملان رئيسيان للإنتاج والتجديد، والقدرة التنافسية للشركات والدول في اقتصاد مبني على المعرفة ولهذا فإن الهدف العام من هذه الدراسة هو استحداث نموذج يوضح ماهي أهم المحددات للابتكار في المؤسسات الجزائرية. إذ اتضح أن شدة المنافسة لها دور في رفع قدرة المؤسسات على الابتكار في المنتوج كما أن وظيفة البحث والتطوير وكثافة التكنولوجية الموجودة في القطاع تساهم بإيجاب على الابتكار في المنتوج، وأما نشاط التعاون فهو يؤثر إيجابيا في رفع من قدرات الابتكار في المنتوج. Innovation and technological changes are considered as key factors in the continuity of economic activity, the sustainability of the companies and its competitiveness, or even the competitiveness of countries overall. The objective of this work is to develop a research model that attempts to identify the main determinants of innovation in Algerian companies. Overall, results show that the intensity of competition plays a crucial role in improving the capacity of companies to innovate in products, while the function of research and development and the intensity of technological innovation positively contribute in the innovation of products, and the activity of cooperation is a positive impact in raising the capabilities of innovation in the product.

الكلمات المفتاحية

الابتكار، وظيفة البحث والتطوير، الانحدار اللوجيستي innovation, research and development, logistic regression