الإحياء
Volume 24, Numéro 2, Pages 365-376
2024-09-30
الكاتب : بوفروك الجودي .
تسعى هذه الورقة البحثية إلى الوقوف على حضور 'الرّاهن' كموضوع شكّل بؤرةً في الجهود الفكرية والفلسفية الغربية والعربية، على السّواء. وذلك من حيث دلالاته وقضاياه المتنوّعة والمتحوّلة باستمرار، ممّا يفرض على الخطاب الفلسفي المعاصر تجديدَ معارفَه، وابتكار آليات فكرية جديدة لمواكبة تلك الأحداث اليوميّة المتغيّرة. وكغيره من المصطلحات، فقد استعصى على الضبط المصطلحي، وكذا التّحديد المفهومي. وهنا يمكننا أن نتساءلَ: كيف تعامل الفلاسفة المعاصرون مع موضوع اليومي وقضاياه؟، هل تمكّنت جهودهم من استيعابه دلاليًا ومصطلحيًا؟ ما أهمّ المصطلحات التي عبّروا بها عن الرّاهن؟، وما مدى إيجابية تعامل المثقّف العربي المعاصر مع موضوع 'الرّاهن'؟، أم أنّه وقع في مَزالِقَ حالت دون التّعامل النّاجع مع واقعه؟، فِيمَ تمثّلت؟. مَنْ مِنْ المفكّرين العرب المعاصرين الذين وجّهوا سهام نقدهم إلى المثقّف العربي المعاصر؟، ما طبيعة النّقد الذي وجّهه المفكّر النّاقد 'علي حرب' إلى مثقّفي عصره؟ إلَامَ أرجعَ فشلَ المثقّف العربي في تفاعله مع قضايا الرّاهن المختلفة؟، أَإِلى تقديس المقولات والنظريات القديمة، أم إلى عجزه عن ابتكار مفاهيمَ جديدة، وافتقاده إلى آليات تفكير ذات فاعلية؟ وللإجابة عن هذه التّساؤلات وغيرها، آثرنا اعتماد مقاربة وصفية تحليلية، من خلال كتاب 'أوهام النّخبة' للمفكّر 'علي حرب'. This research paper seeks to identify the presence of the 'present' as a topic that has formed a focus in both Western and Arab intellectual and philosophical efforts.This is in terms of its various and constantly changing connotations and issues, which requires the contemporary philosophical discourse to renew its knowledge and invent new intellectual mechanisms to keep pace with thesechanging daily events. Like otherterms, it has eluded terminological control, as well as conceptual definitionHere we can ask: Howdidcontemporary philosophers deal with the daily topic and its issues? Were their efforts able to comprehend it semantically and terminologically?What are the most important terms with which they expressed the present? How positive is the contemporary Arab intellectual's dealing with the issue of the 'current'? Or has he fallen into pitfalls that prevented him from effectively dealing with his reality?Who among the contemporary Arab thinkers directed their arrows of criticism at the contemporary Arab intellectual? What is the nature of the criticism directed by the critical thinker 'Ali Harb' towards the intellectuals of his time?To what did he attribute the failure of the Arab intellectual in his interaction with the various current issues?, To sanctifying old sayings and theories, or to his inability to innovate new concepts, and his lack of effective thinking mechanisms?In order to answer these and other questions, we preferred to adopt a descriptive and analytical approach, through the book “Delusions of the Elite” by the thinker “Ali Harb”.
الخطاب الفلسفي المعاصر ; الراهن ; الضبط المصطلحي ; تقديس المق ; لات القديمة ; آليات التفكير الجديدة ; المثقف العربي المعاصر ; التن ; ير ; contemporary philosophical discourse ; current ; terminology ; reverence for old saying ; new mechanisms of thinking ; contemporary Arab intellectualy ; enlightenment
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.